Museum Vleeshuis

Museum Vleeshuis blikt terug op zeshonderd jaar muziek en dans in de stad. Laat je onderdompelen in de verhalen van vroegere speellieden, ontdek hoe muziekinstrumenten gemaakt worden en beleef de allereerste bals en operaoptredens.

In Museum Vleeshuis, pal in het historische centrum, weerklinkt het rijke muzikale verleden van Antwerpen. Hier wordt de geschiedenis van 600 jaar klank verteld. En gespeeld! In de 16de eeuw was het de gildekamer van de vleeshouders, maar sinds 1913 vertelt het Vleeshuis de geschiedenis van het muziekleven in onze stad.

Verwacht meer dan enkel instrumenten: ook manuscripten, boeken en schilderijen schetsen het muzikale verhaal van Antwerpen door de eeuwen heen. Benieuwd hoe muziekinstrumenten worden gemaakt? Neem een kijkje in replica’s van befaamde ateliers.

Muziek doet ook aan dansen denken: in de danszaal met dansorgel zal je zien dat vanaf de 18de eeuw iedereen danst!

Ga gratis met de museumpas
245 Belgische musea in 1 pas

do - zo: 10:00 - 17:00
Gesloten: maandag, dinsdag, woensdag, 01/01, 01/05, Onze-Lieve-Heer-Hemelvaart, 01/11, 25/12