Hortamuseum

Het Hortamuseum is gevestigd in het eigen huis en atelier van architect Victor Horta. Deze gebouwen bevinden zich op nummers 23 en 25 van de Amerikaansestraat in Sint-Gillis. Ze werden opgetrokken tussen 1898 en 1901 op het hoogtepunt van de Art nouveau.

De woning van Victor Horta (1861-1947) belichaamt een historisch moment van uitmuntendheid in de Belgische architectuurgeschiedenis. Zelfs vandaag nog staan vele bezoekers niet onverschillig tegenover deze zachte, omhullende vormen die bevorderlijk zijn voor contemplatie en esthetisch plezier. Lijnen en ornamenten nodigen de natuur uit tot in het hart van de steden om er een intieme sfeer te creëren. Deze vormen hebben hun reden van bestaan. Het ijzerwerk wordt onbedekt gelaten zowel in de gevel als binnenin het gebouw; de bouwprocessen worden niet verborgen, net als de klinknagels die volgens een bestudeerd ritme metalen arabesken vormen. De architectuur zelf lijkt eenvoudiger te worden: de receptieruimten worden breder en de kamers zijn ontworpen om de ruimte te openen en meer lichtinval te creëren. De architect wordt bijgestaan door talrijke ambachtslui die aan deze woning net die typische verfijning geven ongeacht. Sommige van zijn aanwezige vrienden uit de wereld van de schilder- en beeldhouwkunst, dragen bovendien bij tot het ontstaan van een allesomvattend oeuvre.

Ga gratis met de museumpas
244 Belgische musea in 1 pas

di - vr: 14:00 - 17:30 (laatste toegang om 17:00)
za + zo: 11:00 - 17:30 (laatste toegang om 17:00)