Het Belfort van Bergen

Ontdek het enige Belgische belfort in barokstijl, erkend UNESCO-werelderfgoed sinds 1999. Neem de panoramische lift of bezoek de permanente tentoonstelling. Geniet van het uitzicht en wandel door de eeuwen heen met de ongelofelijke “vensters van de tijd”.

Het Belfort van Mons, dat tussen 1661 en 1672 werd gebouwd, werd in 1999 op de UNESCO-Werelderfgoedlijst geplaatst. Dit is het enige Belgische Belfort in barokstijl en diende vroeger om de stad te beschermen. Bovendien ritmeerde het klokkenspel het leven van de inwoners van Mons, waardoor het Belfort als het ware een regelende functie in het stadsleven vervulde.

Het Belfort telt 365 treden, 49 klokken en is 87 meter hoog. In het Belfort is er een informatiecentrum worden gehuisvest, gewijd aan zijn eigen geschiedenis – verleden en heden. Ook de criteria die het een plaats op de UNESCO-Werelderfgoedlijst hebben opgeleverd, komen aan bod. Langs een parcours waarbij documenten en nieuwe technologieën elkaar afwisselen, zal de bezoeker kennismaken met de verschillende facetten van het Belfort.

Ga gratis met de museumpas
245 Belgische musea in 1 pas

di - zo: 10:00 - 18:00