Museum Hof van Busleyden

Welkom in het huis van Hiëronymus van Busleyden! In dit stadspaleis ontdek je de rijke periode van de Bourgondiërs en de betekenis van dit tijdperk voor de stad en de wereld.

Ontmoet onderweg de verschillende inwoners van Mechelen: van gastheer Hiëronymus van Busleyden tot grande dame Margareta van Oostenrijk, haar neef Karel V en de ingetogen Gasthuiszusters.

Het museum toont je de mooiste kunst van de noordelijke renaissance, maar kamt ook de geschiedenis tegen de haren in. Verdiep je in thema’s als natievorming, humanisme, religie, globalisering, gender en macht. Luister naar de gedempte stemmen uit de 15e en 16e eeuw: wie zien we niet of in de marge van de kunstwerken? Wie ontbreekt er aan de machtstafel? En wat zegt dat over macht en zeggenschap vandaag?

Ga gratis met de museumpas
245 Belgische musea in 1 pas

Wo - zo: 10:00 - 17:00
Gesloten: maandag en dinsdag

Elke vrijdag van 13:00 - 17:00 uur vindt het Stil Bezoek plaats. Tijdens dit moment kan je het museum bezoeken op een prikkelarme manier.

Sint-Janstraat 2a
2800 Mechelen