EXTRA VIEW - DE TA SALIVE QUI MORD
© Sanam Khatibi

SANAM KHATIBI. EXTRA VIEW

BPS22 Museum voor kunst van de Provincie Henegouwen

De werken van Sanam Khatibi (°1979, Iran) doorprikken stereotype beelden van geslacht en gezag en wekken tegelijk fascinatie en afkeer op. De Belgische kunstenares van Iraanse origine schildert vrouwelijke silhouetten, alleen of in groep, die op een subversieve en provocerende manier hun dierlijke verlangens de vrije loop laten tegen een achtergrond die een ver en atypisch paradijs oproepen. Haar figuren houden er een ambiguë relatie met macht, geweld of sensualiteit op na, en plaatsen vraagtekens bij excessen, het verlies van controle, gezag en onderwerping. Sanam Khatibi creëert grote olieschilderijen waarin dieren en nu eens onschuldige, dan weer wrede jachtverhalen worden afgebeeld. Daarnaast tekent de kunstenares, borduurt ze en maakt ze wandtapijten, doorgaans als onderdeel van een installatie. De tentoonstelling De ta salive qui mord / Over jouw bijtend speeksel kwam tot stand door een verzameling persoonlijke en sterk uiteenlopende voorwerpen - van archeologische vondsten en beeldjes tot keramiek - die integraal deel uitmaken van haar artistieke praktijk.
EXTRA VIEW = Een tentoonstelling om te ontdekken parallel met de tentoonstelling MX Temple van Xavier Mary.

zaterdag tot en met zondag

Open op:

• Dinsdag van 10:00 tot 18:00