Heavy Metal
© Yper Museum

HEAVY METAL. Metalen topstukken uit de middeleeuwen.

In Heavy Metal pakt het Yper Museum uit met metalen topvondsten uit recente archeologische opgravingen. De vondsten spreken tot ieders verbeelding en vertellen heel wat over het dagelijkse leven in de middeleeuwen. Diehards halen na een bezoek aan Heavy Metal hun hart op in het museum zelf waar een volledige zaal gewijd is aan de unieke collectie insignes of middeleeuwse speldjes.

Insignes, juwelen en kledijversieringen tonen hoe middeleeuwers uiterlijk vertoon en identiteit hoog in het vaandel dragen. Dat ze wooncomfort en rijkelijk tafelen kunnen appreciëren leiden we af uit gevonden eetgerei met prachtige motieven en decoratieve kandelaars. En er wordt naarstig gewerkt in de middeleeuwen! De talrijke metalen werktuigen, munten en gewichten getuigen van bloeiende ambachten en een rijke stedelijke economie.

Dankzij een subsidie van het agentschap Onroerend Erfgoed kan de Vrije Universiteit Brussel alle opgegraven metalen voorwerpen uit de middeleeuwse grootsteden inventariseren. Partners in het project zijn de erfgoeddepots van de steden Gent, Antwerpen, Mechelen en Ieper. De tentoonstelling Heavy Metal reist vanaf 29 januari naar deze partners.

Vanaf 16 november 2022 tot 29 januari 2023 gesloten op maandag.

• tot en met

Lakenhalle - Grote Markt 34