Hors Pistes Nuuk

CID - Centrum voor Innovatie en Design van Grand-Hornu

Door de organisatie van residenties initieert Hors Pistes creatieve uitwisselingen tussen vakmensen en ontwerpers van over de hele wereld. Gedurende een maand bundelen ze hun vaardigheden, culturen en halen ze inspiratie uit de identiteit van het omliggende gebied. Woonplaatsen moedigen de overdracht van vakmanschap aan, en stellen ook de vraag naar hun erfgoed aan de orde door nieuwe toepassingen voor te stellen op traditionele technieken. Echte transdisciplinaire laboratorium, Hors Pistes bevraagt ​​de gebruikelijke vormen van productie en bedenkt creatieve processen ongepubliceerd, buiten de gebaande paden. In 2014 organiseerde de CID de eerste Ouagadougou Off-piste-ervaring. In 2019 is het het eerste museum dat de derde editie van het project organiseert: Hors Pistes Nuuk. Nuuk is de hoofdstad van Groenland, een eiland met beperkte natuurlijke hulpbronnen en een ruw klimaat. De ambachtstechnieken houden rekening met deze geografische beperkingen. De Inuit-cultuur is afgeleid van het territorium waarin het zich bevindt. Ambachtslieden vinden hun inspiratie in de natuur en werken met materialen zoals steen, hout, aarde, wol, huiden en de botten van de dieren waarop ze jagen. Reeds in de vorige eeuw veranderd door de verschillende uitwisselingen met het Westen, veranderen de Inuit culturele tradities in contact met de globalisering. Ooit onmisbaar om te overleven, worden visserij- en jachtactiviteiten tegenwoordig steeds minder beoefend, met directe verwante ambachten, zoals dierenhuidwerk of de productie van kajaks. De tentoonstelling "Hors Pistes Nuuk" nodigt u uit om Groenlandse ambachten te ontdekken, mensen in het hart van de handel met Groenland te plaatsen. Experimenten, prototypen en objecten uit onderzoek uitgevoerd tijdens de residentie vertellen over het unieke karakter van elke bijeenkomst. De tentoonstelling deelt ook de verhalen die voortkomen uit deze context en geformatteerd door de redactie.

zondag tot en met zondag

Open op:

• Dinsdag van 10:00 tot 18:00