Musée de la Vie wallonne
© Musée de la Vie wallonne

Museum van het Waalse Leven

Het Museum van het Waalse Leven kan er trots op zijn verschillende fondsente beheren die de rijkdom van zijn collecties vormen. Het Museumfonds, dat bijna een eeuw geleden gesticht werd (objecten, boeken, audiovisuele archieven, geluidsopnamen,...), het Geschiedenisfonds van de Waalse Bewegingen de Bibliotheek van Waalse Dialecten. 1. DE VOORWERPEN Ongeveer 100.000 stukken illustreren zeer gevarieerde onderwerpen zoals het ambachtswezen en het gereedschap, het speelgoed, de kledingstukken en modeaccessoires, de industriële voorwerpen, de snuisterijen en meubelstukken, de voorwerpen die de Waalse folklore illustreren (verschillende manifestaties, broederschappen en sociëteiten), de handel, het vaatwerk, de huishoudelijke uitrusting, de geloven, het onderwijs, de vrije tijd en de reizen … heel weinig uit de sectoren van het leven in Wallonië ontbreken op het appel ! Merkenswaardig is de Max Elskamp collectie en zijn voorwerpen die betrekking hebben op de gnomoniek, de verzameling van voertuigen, van reclamepanelen, van landbouwkundige voorwerpen of ook nog van medailles. Het poppentheater van het Museum van het Waalse Leven, een folkloreruimte die nog steeds levend is in het Museum, krijgt hier een bijzondere vermelding. Een collectie van bijna 600 marionetten, enkele decors en accessoires vormen ook een opmerkelijk erfgoed. 2. DE ARCHIEVEN 3. DE MULTIMEDIADIENST 4. DE BIBLIOTHEEK VAN DE WAALSE DIALECTEN 5. HET GESCHIEDENISFONDS VAN DE WAALSE BEWEGING Gesloten op 01/01, 01/05, 1/11 en op 25/12. Ook de tweede week van Januari.

• Maandag gesloten
  • Dinsdag van 9:30 tot 18:00