What Tham Pha Plong Temple, Thaïlande, 2018
© Xavier Mary

XAVIER MARY. MX TEMPEL

BPS22 Museum voor kunst van de Provincie Henegouwen

Voor zijn eerste persoonlijke museumtentoonstelling palmt Xavier Mary (°1982, Luik) de twee grote zalen van BPS22 in met nieuwe producties, geïnspireerd door zijn reizen naar Azië.
In Cambodja en Thailand raakte de kunstenaar gefascineerd door de ambachtelijke metaalbewerking, het hergebruik van mechanische en elektronische onderdelen, de personalisatie van voertuigen, de bedrijvigheid in de steden en de rust in de boeddhistische tempels of de ongerepte jungle.
Gesterkt door die nieuwe, contrasterende ervaringen combineert en vervormt hij voorwerpen, tekens, logo's, klanken of bewegende beelden tot werken. Hij volgt zijn intuïtie en toetst een collectief beeld van tijd en ruimte aan symboliek, materie, mechanismen, technologieën en levende wezens, om die te bundelen tot een nieuw esthetisch register dat ten grondslag kan liggen aan een beeldtaal die eigen is aan de 21e eeuw.

zaterdag tot en met zondag

Open op:

• Dinsdag van 10:00 tot 18:00