Internationaal Museum van het Carnaval en het Masker

Het internationaal Museum van het Carnaval en het Masker nodigt je uit voor een boeiende ontdekkingstocht doorheen de feesten en rites van de hele wereld. Het museum presenteert honderden maskers en vermommingen.

Ontdek de universaliteit van het masker en het gebruik ervan op de vijf continenten.

In Centraal- en West-Afrika worden mythen en legenden vaak onderstreept door maskers. Andere regio’s houden zich aan de islamitische regel die het afbeelden van goden, mensen of dieren verbiedt.

Aziatische maskers zijn gekenmerkt door hun verrassend nuchtere vormen en door hun grote diversiteit. Ze worden hoofdzakelijk gebruikt in het toneel en bij diverse dansen.

Lange tijd voor de komst van de Europese veroveraars, werden in Centraal- en Zuid-Amerika maskers gedragen in het kader van agrarische riten en rituelen die iemands plaats binnen een sociale groep uitdrukken. Maskers beeldden ook goden uit of kwamen te pas aan de verering van de overledenen.

In Oceanië vindt men maskers bijna uitsluitend in Melanesië. In de andere streken wordt het masker alleen sporadisch of anekdotisch gebruikt.

Ontdek ook het splinternieuwe Interpretatiecentrum gewijd aan het carnaval van Binche en dompel je onder in de wereld van de "Binchois".

Ga gratis met de museumpas
244 Belgische musea in 1 pas

di > vr: 09:30 > 17:00