Begijnhofmuseum

Het Begijnhofmuseum laat je meekijken naar de verdwenen leefwereld van de begijnen, met gebruiks- en kunstvoorwerpen die aan hen toebehoorden. Begijnen legden niet de gelofte van armoede af en ze bepaalden zelf hun leefregels. Uitzonderlijke dames!

Het prachtige Begijnhof van Turnhout behoort tot het UNESCO-werelderfgoed. In deze oase van rust bevindt zich het Begijnhofmuseum,waar de tijd precies heeft stil gestaan. Sommige kamers hebben nog steeds de functie die ze hadden toen er nog begijnen woonden. Alle objecten hebben ooit aan hen toebehoord. Naast eenvoudig meubilair vind je er waardevolle en religieuze (kunst)voorwerpen. Begijnen legden niet de gelofte van armoede af. Ze kozen voor een religieus leven in een gemeenschap, maar bepaalden zelf hun leefregels, en zorgden voor hun eigen levensonderhoud. Een onbetwist topstuk is een 16de-eeuws muziekhandschrift dat eeuwenlang door de Turnhoutse begijnen gebruikt werd. Het publiek kan het boek digitaal doorbladeren en de liederen beluisteren. Dompel je onder in de wereld van de begijnen en ontdek dat het uitzonderlijke dames waren!

Ga gratis met de museumpas
244 Belgische musea in 1 pas

di - za: 14:00 - 17:00