Het Lijsternest: Streuvelshuis & Schrijversresidentie

Het Lijsternest in Ingooigem is de authentiek bewaard gebleven woning en werkplek van de schrijver Stijn Streuvels. Je maakt er kennis met het landschap dat schrijver inspireerde.

Stijn Streuvels was de zoon van een kleermaker en de neef van dichter Guido Gezelle. Hij debuteerde in 1899 en maakte naam met romans zoals De Vlasschaard, De Teleurgang van de Waterhoek, Prutske en de novelle Het leven en de dood in den ast. Met zijn grote en rijk geschakeerde oeuvre over het Vlaamse landleven groeide Streuvels uit tot een van de belangrijkste Nederlandstalige schrijvers van de twintigste eeuw. Het Lijsternest was voor Streuvels de rustige schrijfplek die hij in 1905 liet bouwen naar de plannen van zijn vriend Jozef Viérin. Door een breed raam aan zijn schrijftafel heb je nog steeds een heerlijk uitzicht over het glooiende Ingooigemse landschap dat de auteur inspireerde. Het huis bleef bewaard zoals Streuvels hij bij zijn dood in 1969 achterliet.

Ga gratis met de museumpas
244 Belgische musea in 1 pas

1/04 > 30/09
wo - zo: 11:00 > 12:30 + 13:00 > 17:00
Gesloten: maandag en dinsdag

Stijn Streuvelsstraat 25
8570 Ingooigem
lijsternest@vlaanderen.be

Faciliteiten

• Shop
  • Parking

Tentoonstellingen in dit museum

Er zijn momenteel geen tentoonstellingen in dit museum.