Nationaal Gedenkteken van het Fort van Breendonk

Het Fort van Breendonk, één van de best bewaarde getuigen van nazi- barbarij Het Fort is een lugubere plek die de rauwe realiteit van de Tweede Wereldoorlog toont. Een bezoek aan Breendonk is haast een morele plicht. Breendonk. Blijft bij. Levenslang.

Het Fort van Breendonk, één van de best bewaarde getuigen van de nazi- barbarij
Tijdens de Tweede Wereldoorlog richtte de Duitse bezetter het Fort van Breendonk in als opvangkamp voor politieke gevangenen. Er kwamen ongeveer 3600 mensen terecht, van verschillende nationaliteiten en achtergronden. Het gewelddadige regime maakte het verblijf in het Fort tot een hel. Slechts de helft van de gevangenen overleefde de oorlog.

Tijdens een beklijvend bezoek ontdekt u de donkere geschiedenis van SS- Auffanglager Breendonk. Van de kille slaapzalen en de werf waar dwangarbeid werd verricht, tot de folterkamer en de executieplaats: de volledige site ademt verschrikking. Aan de hand van getuigenissen, foto’s en filmmateriaal maakt u kennis met de gevangenen van Breendonk en hun bewakers.
Breendonk. Blijft bij. Levenslang.

Ga gratis met de museumpas
244 Belgische musea in 1 pas

Ma - Zo: 9:30 > 17:30
Opgelet: laatste toegang om 15:30

Gesloten op 1 januari en 24, 25 en 31 december.

Brandstraat 57B
2830 Willebroek