Joods Museum van België

In het Joods Museum van België kan het publiek de rijke diversiteit van de Joodse culturen van vroeger en nu ontdekken, via haar tentoonstellingen die kunst en geschiedenis combineren.

Gelegen in het centrum van de Europese hoofdstad, heeft het museum als missie het Joodse erfgoed van België te bewaren en als deel van het collectieve geheugen te bestendigen. Dankzij haar gedurfd cultureel programma en doordrongen van universele thema's, fungeert het als een essentiële interculturele bemiddelaar die de waarden van openheid en inclusie hooghoudt.

Het educatief programma voor scholen en jongeren stelt een interculturele en interreligieuze dialoog voorop en bezorgde het museum in 2020 de Prijs voor Democratie en Mensenrechten van het Parlement van de Federatie Wallonië-Brussel.

In 2024 starten de werken aan het nieuwe museum, maar in afwachting daarvan kan de bezoeker in twee gebouwen en op vijf verdiepingen kennismaken met een selectie uit de vaste collectie en met meerdere tijdelijke tentoonstellingen. Parallel hiermee organiseert het museum een hele waaier activiteiten, zoals conferenties, concerten, workshops en literaire avonden.

Ga gratis met de museumpas
245 Belgische musea in 1 pas

di - vr: 10:00 - 17:00