Kamer Jong in het museum van het dagelijks leven
© Michiel Devijver

Huis van Alijn - Museum van het dagelijks leven

Huis van Alijn

Het dagelijks leven zit vol rituelen, tradities en gewoontes. Ze bepalen het ritme van ons leven.Van je allereerste babyfoto’s, knikkeren op de speelplaats en je eerste liefdesverdriet, tot de jaarlijkse zomervakantie, het vieren van je pensioen en het afscheid van een dierbare. Hoe we omgaan met deze momenten en emoties evolueert in de tijd, is tegelijk persoonlijk én universeel.

In het Huis van Alijn is elke museumkamer verbonden met een datum in de jaarkalender, die iets vertelt over het thema van de kamer. Dit kan een bekende dag zijn, zoals 1 januari, Nieuwsjaarsdag. Maar evengoed ziet een baby het daglicht in februari of trouwt er een koppel in september. Deze gebeurtenissen, klein en groot, tonen dat alledaags allerminst gewoon is.

In de tentoonstelling zie je talrijke objecten, foto's, geluid en bewegend beeld uit de 20e en 21e eeuw die je aanzet tot een gesprek over vroeger en nu. De interactieve opstelling biedt voor ieder wat wils. Raak een koffiemolen aan en hoor de bonen malen, ruik het wasmiddel van vroeger, doe een dans in de trouwkamer, teken je eigen geluksbrenger of lees een oude nieuwjaarsbrief voor.
Bekijk de toegankelijksheidsinfo van het museum

• Maandag van 9:00 tot 17:00
  • Dinsdag van 9:00 tot 17:00