Roger Raveel & Maurice Wyckaert
© Hanne Van Assche

Informele streken. Maurice Wyckaert & Roger Raveel

Roger Raveel Museum

Naar aanleiding van de 100ste verjaardag van Maurice Wyckaert pakt het Roger Raveel Museum uit met Informele streken. De tentoonstelling brengt werken bij elkaar uit de periode 1955 tot 1963 van Maurice Wyckaert (1923-1996) en Roger Raveel (1921-2013), generatiegenoten en vrienden. Voor beide schilders betekenen deze jaren een cruciale ontwikkeling in hun oeuvre en hun leven. In hun experimenten met kleur, toets en formaat breken ze een lans voor het nieuwe, frisse en vrije schilderen.

In de tweede helft van de jaren 1950 tracht Roger Raveel zijn verbinding met de natuur te herwinnen door vertrouwde figuratieve elementen los te laten en ‘vanuit de buik’ te schilderen, geïnspireerd door de landschappen in en rond zijn geboortedorp Machelen-aan-de-Leie. Het museum presenteert een ruime selectie werken uit de eigen collectie op doek en op papier die zelden samen getoond werden. Ze getuigen van een liefde voor het schilderen, de natuur, de eenvoud van het leven. De werken leggen een grote kracht aan de dag: het zijn composities vol vloeiende lijnen, vegen en intense kleurvlakken. Het fameuze vierkant doet zijn intrede.

Ook in de schilderijen en tekeningen van Maurice Wyckaert spelen felle, vaak ongemengde kleuren de hoofdrol in een smeuïge, levendige toets waarmee de kunstenaar zijn rusteloze karakter uit. In tegenstelling tot Raveel reisde en verhuisde Wyckaert regelmatig en zocht hij steeds een nieuwe woon- en werkomgeving op. De organische vormen in zijn werk ontstaan niet vanuit een hang naar abstractie, maar veeleer vanuit een poging om los te komen van schilderkundige doctrines. Wyckaert tracht, net als Raveel, tot de essentie terug te keren. Gedreven door intuïtie evolueert Wyckaerts werk in deze periode van een dikke verfmassa naar ‘landschappen’ die voluit kunnen ademen.

zondag tot en met zondag

Open op:

• Woensdag van 11:00 tot 17:00