Hedwige de Ligne
© BBDO

De Arenbergs

M Leuven

2018 is het jaar van de Arenbergs. Dit iconische adellijke geslacht heeft de voorbije vijf eeuwen onmiskenbaar zijn stempel gedrukt op Leuven, België en Europa. Zo bouwden de Arenbergs een imposante kunstcollectie op, gaven ze een grote impuls aan natuurbeheer en stimuleerden ze wetenschappelijk onderzoek. Daarom pakken de stad Leuven en KU Leuven in samenwerking met M, de Arenberg Foundation en diverse Leuvense culturele instellingen groots uit met het Festival Vijf eeuwen Arenberg, dat loopt van 20 oktober 2018 tot 20 januari 2019.

Wat je mag verwachten van het Festival Vijf eeuwen Arenberg? Een spectaculair openingsweekend, tal van evenementen in en rond Leuven, en een tentoonstelling in de Universiteitsbibliotheek. Maar het hoogtepunt van het festival wordt ongetwijfeld de tentoonstelling De Arenbergs in M. Deze grootse tentoonstelling vertelt het verhaal van de familie, maar vooral dat van hun kunstcollectie. Je kan er terecht voor een bijzondere reünie van de kunstwerken van de Arenbergs. Zo komen topstukken van Rubens, Veronese, Brueghel, Dürer en vele anderen samen in M.

Speciaal voor deze gelegenheid hebben vooraanstaande musea als de National Portrait Gallery, National Gallery, Victoria and Albert, The Met, Kunsthistorisches Museum Wien werken in bruikleen gegeven. Daarnaast zijn er talrijke schilderijen uit privécollecties te bewonderen. Kortom, een eenmalige reünie van een gevarieerd en kwalitatief hoogstaand oeuvre.

Wil je graag met het hele gezin op ontdekking door deze tentoonstelling? Dan is het gezinsparcours De Arenbergs vast iets voor jou! Met creatieve opdrachten word je door de wondere wereld van een echte adellijke familie geloodst. Dompel je onder in een leven vol glitter en glamour, heldhaftige hertogen en prachtige prinsessen.

De partners van de tentoonstelling zijn M-Museum Leuven, Kunst en Erfgoed KU Leuven, KU[N]ST Leuven en de Arenberg Foundation.

vrijdag tot en met zondag

• Maandag van 11:00 tot 18:00

Vanderkelenstraat 28