Mémorial britannique de Ploegsteert
© Plugstreet 14-18 experience

HET BRITSE MEMORIAL VAN PLOEGSTEERT – 90-JARIG BESTAAN

Plugstreet 14-18 experience

Van 7 juni tot 29 autustus 2021 zal het Interpretatiecentrum “Plugstreet 14-18 experience” de 90ste verjaardag van het Britse Memorial herdenken.

Dit niet te missen gebouw in onze regio werd op 7 juni 1931 ingehuldigd door Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Leopold, Hertog van Brabant, de latere Leopold III.

Het werd opgericht op initiatief van de Imperial War Graves Commission die destijds tot doel had hulde te brengen aan de militairen die geen gekend graf hadden om hen op die manier niet te vergeten.

Zo vinden we op de binnenpanelen van dit monument de namen van 11447 officieren en soldaten van het Britse Rijk die tussen 1914 en 1918 in de strijd omkwamen.

In mei 1981 werden door het feestcomité van Ploegsteert herdenkingsdagen georganiseerd ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van het gedenkteken. Een deel van de huidige tentoonstelling herinnert aan deze gebeurtenis dankzij de vele foto's uit die tijd.

Meer recent in november 2018 – het laatste herdenkingsjaar van 100 jaar Eerste Wereldoorlog - was het Memorial het toneel van de slotceremonie van ons samenwerkingsproject met de scholen van de entiteit "Een klaproos ter nagedachtenis aan onze helden".

Momenteel is het "Gedenkteken voor de vermisten" nog steeds de plek de "Last Post" weerklinkt. Deze ceremonie ontstond in 1999 op initiatief van het Herdenkingscomité en vindt de eerste vrijdag van elke maand plaats.

Te ontdekken in Plugstreet van 7 juni tot 29 augustus 2021: De bouw van het Memorial, foto's van het 50-jarig jubileum, 3D-foto's van het monument, de rol van de CWGC (Commonwealth War Graves Commission), de Last Post en zijn comité, artikelen uit de boken van de Geschiedkundige kring van Komen-Waasten, schaalmodellen gemaakt door schoten,…

Tentoonstelling gerealiseerd dankzij de welwillende medewerking van:

De heer Michel De Witte, de heer Jean-Claude Walle, de heer Dominique Loridan, de heer Claude Verhaeghe, de heer Alain Pottel, de heer Francis de Simpel, de CWGC, mevrouw Madeleine Debrouwere, mevrouw Aglaé Rotsaert, de basisscholen Institut Saint-Henri Bizet Ploegsteert, Athene Royal de Comines, Freinetschool de Tierlantuin Ieper, Basisschool Groei Vlamertinge, Basisschool Ter Elzen Wijtschate.

maandag tot en met zondag

Open op:

• Maandag van 10:00 tot 17:00