THE LIMITS TO GROWTH!

CID - Centrum voor Innovatie en Design van Grand-Hornu

In 1972 luidde het rapport in opdracht van de Club van Rome van MIT-professor Dennis Meadows de alarmbel: “The limits to growth!” Onderzoekers uit de hele wereld wijzen al sinds het einde van de jaren zestig op de overconsumptie die het gevolg is van een krankzinnige wedloop naar groei. De protesten en waarschuwingen van de jaren zestig en zeventig werden echter niet gevolgd door de noodzakelijke maatregelen. Vandaag de dag echter wordt de samenleving zich bewust van de impasse waartoe het dogma van de groei geleid heeft. Veel burgerinitiatieven tonen belangstelling voor meer duurzame manieren van leven. Deze tentoonstelling bevraagt de rol die design kan spelen in deze maatschappelijke ontwikkeling. Kunnen we anders over design denken? Kunnen de methodes van het design gebruikt worden om de verspilling te verminderen? Welke projecten nodigen uit tot het verminderen van het verbruik van grondstoffen en fossiele energie? Bestaat er design zonder winstbejag? Als leden van een generatie waarvan de waarden aan het veranderen zijn, zijn jonge ontwerpers niet meer geïnspireerd door de massaproductie van consumptiegoederen. Ze koesteren een passie voor het vinden van processen, methoden en werkinstrumenten die meer respect hebben voor het milieu en de hulpbronnen, en die een eerlijkere verdeling van de winst bevorderen. “Halt aan de groei!" begint met het presenteren van enkele kritische werken van kunstenaars die vaak met humor wijzen op de gebreken van het dominante systeem waarvan zij deel uitmaken. Zes denkwijzen stellen vervolgens alternatieven voor een duurzamer ontwerp voor: vrijwillige eenvoud, recycling, lokale productie, low tech, de strijd tegen geprogrammeerde veroudering en de opkomst van nieuwe economische modellen. En ook al is geen enkele aanpak perfect of toereikend, toch hebben zij de verdienste om het geweten wakker te schudden en te tonen dat het mogelijk is om op een andere manier over design na te denken.

dinsdag tot en met zondag

Open op:

• Dinsdag van 10:00 tot 18:00