Médaillons. Miniatures sur verre
© (c)kmkg-mrah

Medaillons. Miniaturen in glas

Museum Kunst & Geschiedenis

Dit bleef weinig bestudeerd en onbekend bij het grote publiek. Dankzij het interdisciplinaire onderzoeksproject “FENESTRA. 800 jaar beglazingsgeschiedenis”, gestart in 2017, is dit geheel vandaag geanalyseerd, geconserveerd en naar waarde geschat en vormt hierdoor een belangrijke bron voor de studie van “vlakglas” in de voormalige Nederlanden.

Vanaf de maand juli 2021 wordt een selectie van medaillons uit deze collectie tentoongesteld in het Museum Kunst & Geschiedenis. Deze kleine panelen van kleurloos glas zijn meestal rond, vandaar de naam “medaillon” of “rondel”. Ze zijn verfraaid met een geschilderde decoratie. Alhoewel dit glaswerk vandaag nagenoeg onbekend is, was het daarentegen vanaf de 15de eeuw bijzonder succesvol in gans Europa. Het kleine formaat hiervan was ideaal om in een beglazing of in een glas-in-loodraam te plaatsen. De getoonde medaillons dateren uit de 16de en 17de eeuw, een periode waarin de glaskunst van de Nederlanden en het Prinsbisdom Luik in volle ontwikkeling was.

Gesproken talen : Engels, Frans, Nederlands

donderdag tot en met vrijdag

Open op:

• Dinsdag van 9:30 tot 17:00