Campagnebeeld Pierrot et squelettes © KBC Bank collectie Brussel
© KBC Bank collectie Brussel

Welkom thuis! Ensorwerken uit de KBC-collectie

Het James Ensorhuis

De derde tentoonstelling in Het James Ensorhuis sedert de officiële heropening in juli 2020 zal de Ensorcollectie van de bank KBC in de kijker zetten. KBC bank bezit een rijke kunstcollectie waarbinnen het oeuvre van James Ensor een vooraanstaande plaats inneemt.
Ze omvat een zo goed als complete verzameling prenten waaronder etsen, drogenaalden en lithografieën, alsook olieverfschilderijen en tekeningen zoals een interessant zelfportret uit 1883, gebaseerd op een foto. De schilderijen uit de collectie zijn heel divers en bestrijken verschillende periodes uit de carrière van de kunstenaar. Zo is er een zelfportret uit 1878, een stilleven uit 1880, een gezicht van de markt in Oostende uit 1882, een typisch Ensoriaans werk uit 1905, genaamd "Pierrot en Geraamten", en ten slotte, een schilderij uit 1912 met de poëtische titel "Vervlogen parfum, Verwelkte bloemen". Hiervoor vond Ensor inspiratie in een prent van de Franse kunstenaar Jean-François Janinet (1752-1814) naar een schilderij van de Zweedse schilder Niclas Lafrensen (1737-1807), getiteld L'Aveu difficile (De moeilijke bekentenis).
De verzameling op zich illustreert op treffende wijze de gevarieerde stijlen en verschillende kunsttechnieken die de Oostendse kunstenaar beheerste.

Het James Ensorhuis is elke dag open van 10.00 tot 18.00 uur, behalve op maandag. Tijdens schoolvakanties en op feestdagen wel open op maandag.

donderdag tot en met zondag

Open op:

• Dinsdag van 10:00 tot 18:00