affiche de l'expo
© DHAM

Cobra 75 – Wanneer kleur de muren verovert

Durbuy History & Art Museum (DHAM)

Welkom bij deze Cobra tentoonstelling, een internationale artistieke beweging opgericht in 1948 door dichters en kunstenaars uit drie verschillende landen : België, Nederland en Denemarken.

De tentoonstelling is gesplitst in drie delen, die overeenkomen met de drie niveaus van het museum. De dichter Christian Dotremont, die de groep met ongewone energie leidde, zal ons door het verhaal voeren.

Cobra: bijna de hele beweging zit in deze naam, die 75 jaar geleden werd bedacht door de Belgische dichter Christian Dotremont.

Een naam zoals geen andere, zonder de ‘isme’-uitgang van de gebruikelijke artistieke bewegingen. Een naam die verwijst naar dieren, naar de natuur, maar ook naar geografie: hij komt van de hoofdsteden van de landen van herkomst van de zes oprichters van de groep. Co voor Kopenhagen, Br voor Brussel en A voor Amsterdam.

De Cobrabeweging werd opgericht in 1948 en eindigde in 1951. Dat is de officiële versie. In werkelijkheid is Cobra na 1951 nooit gestopt met zich verder te ontwikkelen. De tentoonstelling, in drie ruimtes, toont verschillende facetten van deze proteïsche beweging, gezien door de ogen van Christian Dotremont.

Christian Dotremont, geboren in 1922 en overleden in 1979, was de belangrijkste drijvende kracht achter Cobra. Hij stond niet alleen aan de wieg van de beweging, hij gaf er ook vorm aan en gaf het de reikwijdte en het belang die we vandaag de dag kennen. Zoals hij het zelf zei: “Cobra is mijn meesterwerk”.

GELIJKVLOERS : De geboorte van de Cobra beweging

EERSTE VERDIEPING: Kunst in het dagelijks leven brengen

TWEEDE VERDIEPING : Kleur in de straat

zondag tot en met vrijdag