Een wapenbord van één van de ridders van het gulden vlies.
© Katrien Van Acker, KIK-IRPA

Ridders van het Gulden Vlies: een schitterende mythe ontrafeld

Museum Hof van Busleyden

In een kleurrijke optocht rijden ridders te paard over de Grote Markt van Mechelen. Het is 1491 en een bijzondere bijeenkomst, het kapittel van de Orde van het Gulden Vlies, strijkt neer in de Dijlestad. De halsketting met de kleine gouden ramsvacht schittert bij elke ridder in de lentezon. Het is het symbool van een ridderorde die tot vandaag tot de verbeelding spreekt. Een teken van macht, maar ook van elitair denken, religie en politieke trouw.

In de tentoonstelling Ridders van het Gulden Vlies: een schitterende mythe ontrafeld herbeleef je de bijeenkomst van de ridders in 1491, een van de grootste en belangrijkste feestelijkheden uit de geschiedenis van Mechelen. Je maakt er kennis met de befaamde Bourgondische ridderorde aan de hand van een unieke reeks 15e-eeuwse wapenborden, speciaal gemaakt voor de bijeenkomst in Mechelen. Het is de eerste keer dat de 29 wapenborden na restauratie van zo dichtbij te zien zijn.

zaterdag tot en met zondag

Open op:

• Woensdag van 10:00 tot 17:00