La Belgique et son histoire
© BELvue/Philippe de Formanoir

België en zijn geschiedenis

BELvue museum

In de zalen komen zeven hedendaagse thema’s aan bod: democratie, welvaart, solidariteit, pluralisme, migratie, taal en Europa. Elk thema wordt eerst vanuit een hedendaagse invalshoek belicht en vervolgens uitgewerkt en toegelicht doorheen de geschiedenis. Hoe zijn België en de Belgen gekomen tot waar ze vandaag staan?

De galerijen met meer dan 200 voorwerpen vullen dit overzicht aan. De chronologisch opgestelde objecten van de negentiende eeuw tot vandaag vormen als het ware het ‘materiële geheugen’ van België. De bezoeker vindt er bijvoorbeeld een lithografie van Magritte, kristallen vazen van Val Saint-Lambert, een carnavalskostuum van Binche, de eerste 4 cilinder-motorfiets... Een eclectisch overzicht van alledaagse gebruiksvoorwerpen, kunstwerken en design, wetenschappelijke uitvindingen, voorwerpen die herinneren aan de rijkdom van onze volkscultuur en nog veel meer…

Met zijn sterke scenografie, kunstzinnige opstellingen en verrassende objectengalerij presenteert het museum historische inhoud op een eigentijdse wijze. Gevestigd in een prachtig gebouw van de 18de eeuw naast het Koninklijk Paleis, dompelt het BELvue u onder in België en al zijn fascinerende facetten.
De Belgische cultuur in de brede zin van het woord!

Gesproken talen : Duits, Engels, Frans, Nederlands

dinsdag tot en met zaterdag

Open op:

• Maandag van 9:30 tot 17:00