Otobong Nkanga
© Musea Brugge

Underneath the Shade We Lay Grounded. Otobong Nkanga

Museum Sint-Janshospitaal

Otobong Nkanga zoekt in deze baanbrekende tentoonstelling een intense dialoog op met de bezoeker, met het historische Sint-Janshospitaal en met Brugge. Op deze betekenisvolle plek wil Nkanga de bezoeker ‘genezen’ van zijn kwetsuren, ‘helen’ door de connectie met haar kunst, in dialoog met de collectie van Musea Brugge. Centraal in de expo staat het concept van grounding, of aarding als rode draad doorheen dit kunstparcours. Zo verbindt ze de mens opnieuw met zijn materiële, spirituele en culturele omgeving.

Underneath the Shade We Lay Grounded

Otobong Nkanga bedacht voor de benedenzalen van het Sint-Janshospitaal een nieuwe versie van Taste of a Stone. In het witte keienlandschap van deze indrukwekkende totaalinstallatie maakt ze een toevluchtsoord voor bezinning, dialoog en herstel. Ze nodigt bezoekers ook uit om op die stenen connectie te maken. Taste of a Stone wordt zo ook een vrij podium voor woord, muziek, zang en performance. Die dynamiek wordt een onderdeel van het kunstwerk zelf. Ook thema’s als verlies, dood en wedergeboorte komen aan bod, in de monumentale tapijten en textielsculpturen waarmee ze de wanden van het museum bekleedt.

Op de imposante zolder van het Sint-Janshospitaal - bekend voor één van de best bewaarde originele houten dakgebinten in Europa - creëert Nkanga een nieuwe versie van het bekende sculptuurwerk Anamnesis, gevuld met kruiden, specerijen en andere grondstoffen die geïmporteerd en verhandeld werden in Brugge. Zo connecteert de kunstenares de bezoeker terug met een deel van de oorspronkelijke handelsroutes tussen Europa en Afrika, en het geheugen van de stad Brugge.

Otobong Nkanga sluit deze expo af buiten de museummuren, in de kruidentuin van de oude apotheek, waar ze haar nieuwe poëtische sculptuur verweeft met de oorspronkelijk kruiden van de Sint-Jansapotheek.

Otobong Nkanga

Otobong Nkanga (1974 – Kano, Nigeria) is beeldend kunstenaar en performance artiest. Ze woont en werkt in Antwerpen. Nkanga focust op concepten als identiteit, grondstoffen als symbool voor territorium, macht en conflict, uitbuiting van landschap, mens en arbeid, globalisering en transformatie. Haar oeuvre is een veelzijdig palet met daarin onder meer tekeningen, performances, sculpturen en andere media.

Otobong Nkanga wordt wereldwijd beschouwd als een van de meest beloftevolle hedendaagse kunstenaars van het moment. Ze bouwde de voorbije jaren aan een indrukwekkend palmares met onder meer tentoonstellingen in Tate Modern in Londen, Biennale d’art contemporain in Lyon, M HKA in Antwerpen, Documenta 14 van Athene en Kassel en Kunsthaus Bregenz.

Ze was de eerste laureaat van de Lise Wilhelmsen Art Award (Oslo, 2019), en ontving onder meer de Peter Weiss Award (Bochum, 2019), de Special Mention Award van de 58ste International Art Exhibition van de Biënnale van Venetië (Venetië, 2019), de Ultima voor Beeldende Kunst (Brussel, 2019), de Belgian Art Prize (Brussel, 2017) en de 8ste Yanghyun Art Prize (Seoel, 2015).

€ 12 / € 10 (red)

tot en met