Vue de l'exposition
© Keramis

Schatten van het Museum voor Schone Kunsten en Keramiek van Verviers

Keramis, Centrum van de Keramiek

Het Museum voor Schone Kunsten en Keramiek van Verviers werd in 1884 opgericht door Jean-Simon Renier, schilder, historicus en verzamelaar uit Verviers. Om zijn geboortestad een museum te bieden, schonk Renier zijn volledige persoonlijke collectie aan Verviers: gravures, schilderijen, keramiek en beeldhouwwerken vormen het eerste fonds van de collecties van Verviers.

Na meerdere schenkingen, legaten, deposito's en aanwinsten vormen de collecties van de Musea van Verviers vandaag enerzijds een waar panorama van de Europese schilderkunst van de 15e tot de 20e eeuw, en anderzijds een van de meest opmerkelijke collecties keramiek in België. Chinees porselein, Duitse of Oostenrijkse producties, Brusselse serviesgoed, blauw of polychroom Delfts aardewerk, Raerens steengoed, Duitse, Franse, Belgische of Luxemburgse stukken... de collectie keramiek reist door tijdperken, stijlen, technieken en continenten en neemt de bezoeker mee op ontdekkingstocht door de geschiedenis van keramiek.

Tot op heden hebben de Musea van Verviers noodgedwongen hun deuren moeten sluiten. Inderdaad, de overstromingen van 15 juli 2021, die Verviers en zijn regio hard troffen, hebben de museuminstelling van Verviers helaas niet gespaard. In afwachting van een aanstaande heropening heeft Keramis de Musea van Verviers een samenwerking aangeboden die gestalte krijgt in deze tentoonstelling, Schatten van het Museum voor Schone Kunsten en Keramiek van Verviers, zodat een selectie van stukken keramiek en glasverviétoises aan de bezoekers wordt getoond.

tot en met

Place des Fours-Bouteilles 1