Correspondance Sol LeWitt-Jacques Charlier, Collection BPS22
© ©BPS22

Merci Facteur ! Mail art #5 | (Grand) Poste liégeoise

BPS22 Museum voor kunst van de Provincie Henegouwen

Met een knipoog naar het emblematische gebouw van de Vurige Stede, richt dit vijfde opus van een cyclus van tentoonstellingen die zijn gewijd aan Mail Art in Franstalig België zich op de Luikse scene, zonder enige twijfel de meest actieve in het koninkrijk. Dit is de gelegenheid bij uitstek om een aantal centrale figuren van deze stroming te herontdekken: Jacques Charlier, Pol Piérart en Jean Spiroux.

Jacques Charlier (1939), een belangrijke Belgische persoonlijkheid, degene die onbedoeld deze groep vertegenwoordigde, kwam al vroeg in contact met de internationale avant-gardekunstenaars van zijn tijd. Zijn correspondentie heeft weliswaar niet het systematische karakter van Mail Art, maar schetst wel haar contouren en uitdagingen: de genereuze uitwisselingen tussen kunstenaars op dezelfde golflengte en de behoefte om deel uit te maken van een groep met gemeenschappelijke artistieke aspiraties. Men komt hier grote namen tegen als LeWitt, Gilbert & George, Ben, Niele Toroni etc.

Vanaf het begin van zijn kunstenaarschap vermengt Pol Piérart (1955) teksten, schilderijen en beeldende voorstellingen om een poëzie van de alledaagsheid te ontvouwen, doortrokken van tederheid en ontnuchterde ironie. Het spreekt daarom vanzelf dat hij zich wijdde aan Mail Art en niet schroomde om ansichtkaarten en andere ontvangen afbeeldingen een andere vorm te geven. Zijn bijdrage, wellicht minder spontaan en minder onbestendig, bestond veelal uit reacties op uitnodigingen voor tal van thematische tentoonstellingen.

Jean Spiroux (1938-1921), opgeleid in het schildersatelier van de Academie van Luik, verliet dit medium in de jaren '80 om zich te wijden aan Mail Art. Deze kunstvorm bood hem een nieuwe vrijheid, de inventiviteit waaraan het hem met het penseel leek te gaan ontbreken. Onder het pseudoniem Société Anonyme organiseerde hij verschillende belangrijke Mail Art-tentoonstellingen in binnen- en buitenland. Hij werd uitgekozen om, in samenwerking met de Nederlandstalige Guy Bleus, een andere belangrijke figuur uit de Mail Art-kunststroming in België, de postzegel te ontwerpen die is opgedragen aan deze kunstdiscipline en werd uitgegeven door de Belgische Post in 2003.

Curator: Pierre-Olivier Rollin
Tentoonstelling van 18.02 tot 23.04.2023
Vernissage op 17.02.2023

zaterdag tot en met zondag