Affiche de l'exposition Joan Miro - BAM
© © Successió Miró / Sabam Belgium 2022

Joan Miró. The essence of past and present things

CAP/Museum Schone Kunsten van Bergen

Van 8 oktober tot 8 januari is het productieve en onclassificeerbare universum van de schilder, beeldhouwer, graveur en keramist Joan Miró te zien in het BAM in Bergen !

Aan de hand van schilderijen, gouaches, tekeningen, keramiek, beeldhouwwerken, persoonlijke voorwerpen of bijzondere monumentale kunstwerken... reist "Joan Miró. The essence of things past and present" door meer dan een halve eeuw van rauwe, soms wilde, maar altijd onverwachte experimenten.

De bezoeker maakt een reis langs een honderdtal originele, kleurrijke, expressieve en energieke werken uit prestigieuze internationale publieke en particuliere collecties, waaronder de Fundació Pilar i Joan Miró (Palma de Mallorca), de Fundació Joan Miró (Barcelona), het Centro de Arte Reina Sofia, het Musée national Picasso-Parijs, de Fondation Maeght en het LaM.

Het bezoek wordt geritmeerd door interactieve apparatuur, zodat bezoekers beter kunnen begrijpen hoe Miró zijn creatieve proces benaderde.

Om de ontdekking uit te breiden, geeft het BAM carte blanche aan een belangrijke figuur in de hedendaagse kunst, Xavier Noiret-Thomé. In navolging van de tentoonstelling laat de beeldend kunstenaar op poëtische wijze de emblematische collecties van het BAM uit de tweede helft van de 20e eeuw – Fautrier, Alechinsky, Asper Jorne en Peter Saul – herleven en brengt ze in dialoog met zijn persoonlijke werken, waarmee hij op zijn manier Miró's reflectie over kunst en haar wortels voltooit.

Gesteund door het EFRO (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) en het Waals Gewest.

zaterdag tot en met zondag

Open op:

• Dinsdag van 10:00 tot 18:00