Gedeponeerd geregistreerd
© Jenevermuseum

Expo gedeponeerd geregistreerd. Limburgse jenevermerken vanaf 1880

Jenevermuseum

Al sinds het einde van de 19de eeuw lieten verschillende stokers namen en etiketten van hun jenever- en likeurmerken registreren en deponeren. Ook in Hasselt en Limburg. Waarom deden ze dat? Hoe evolueerde het aantal deponeringen? Wat deponeerden ze of legden ze precies neer? En wat vertelt zo’n jeneverlabel nog over de economische realiteit van een bepaalde periode uit de geschiedenis?

Wat staat er zoal afgebeeld op al die flesetiketten voor jenever en likeur? Soms ligt het voor de hand en zie je op het etiket de ingrediënten van de drank in kwestie, mannen of vrouwen die je willen verleiden tot een glaasje, medailles en eretekens die blijk geven van een lange traditie of de stokerijgebouwen zelf. Maar ook minder evidente afbeeldingen zoals dieren, exotische personages, bekende figuren of historische gebeurtenissen komen op het etiket aan bod.

Aan de hand van zijn enorme, kleurrijke collectie flesetiketten schetst het Jenevermuseum een beeld van het Limburgse jeneverlandschap vanaf 1880.

zondag tot en met zondag

Witte Nonnenstraat 19
3500 Hasselt