The sun and the set
© Leslie Artamonow

Latifa ECHAKHCH. The sun and the set

BPS22 Museum voor kunst van de Provincie Henegouwen

De internationaal gerenommeerde kunstenares Latifa Echakhch (Marokko, 1974) strijkt voor de eerste keer met een grote tentoonstelling neer in België, op uitnodiging van het BPS22. Deze expositie bestaat uit een nieuwe installatie en een selectie van oude werken die de dialoog aangaan met de architectuur van de ruimte en met haar lokale wortels.

Het werk van Latifa Echakhch wordt gekenmerkt door een minimalistische beeldtaal, een scherp gevoel voor vorm, waarbij zuinig wordt omgesprongen met middelen. In haar installaties integreert ze alledaagse objecten, armetierige ornamenten die ver van de "grote kunst" afstaan. Deze objecten maakt ze leeg, ze laat ze ontbinden, ze wist elementen of kleurt ze, en versnijdt ze om de geschiedenis te dwingen er betekenis aan te geven en om vragen rond erfgoed en historiek op te roepen.

Het landschapsconcept, speelt zowel visueel als narratief een belangrijke rol in het werk van Latifa Echakhch. Voor haar werk, dat afwisselend conceptueel en romantisch, of politiek en poëtisch is, put ze uit jeugdherinneringen, de geschiedenis, de literatuur, sociaal-politieke gebeurtenissen, de gevolgen van migratie en het belang van revoluties. Ze stelt de blik achter de schermen, de sporen, het geheugen en de illusies die daaruit voortvloeien in vraag, om te komen tot nieuwe verhalen.

zaterdag tot en met zondag

Boulevard Solvay 22
6000 Charleroi