Raf Simons voor Dior Haute Couture, lente-zomer 2013
© Tim Walker

Expo: SMUK. Decoratie in de mode: een show off

Tijdelijk gesloten

Modemuseum Hasselt (tijdelijk gesloten)

Stap in een interactieve wereld vol pracht en praal, tussen de historische én hedendaagse versiertechnieken die de luxemode zo typeren.

SMUK toont je kleding, accessoires en couture opgesmukt met borduursels, pluimen, parels, stenen, pailletten, schelpen en andere curiosa. Niet enkel erkende ateliers zoals Hurel, Lesage en Lemarié krijgen een centrale plaats, ook de bezoekers spelen in de tentoonstelling een hoofdrol. Want in de wonderkamers kan je zelf aan de slag met hoogwaardige decoratieve ambachten.

Het verhaal van SMUK start in de achttiende eeuw: hét hoogtepunt van het gedecoreerde kledingstuk én het moment waarop zelfs de heren zichzelf rijkelijk uitdossen met geborduurde jassen en vesten. Het is ook de tijd waarin de ambachten als le brodeur, le plumassier, le rubannier doorbreken.
De industriële revolutie in de negentiende eeuw brengt alles in een stroomversnelling. De verschillende exclusieve technieken krijgen een machinale variant. Aan de andere kant van het spectrum belicht de expo de meest experimentele technieken van de laatste jaren zoals lasercutting en 3D-printing.

SMUK is niet alleen een visuele streling voor het oog. De tentoonstelling laat de bezoeker op een unieke wijze kennismaken met de evolutie en de verschillende decoratietechnieken. Dankzij de samenwerking met MIA.H maak je een eigen sierspeld of manchetknoop aan de hand van moderne technieken, zoals computergestuurd borduren, lasercutting en 3D-printing.

Tijdelijk gesloten

zaterdag tot en met zondag

Gasthuisstraat 11
3500 Hasselt