Museum voor Schone Kunsten (MSK)
© Museum voor Schone Kunsten (MSK)

Museum voor Schone Kunsten (MSK)

De collectie van het Museum voor Schone Kunsten geeft een gevarieerd beeld van de Vlaamse kunst van de Middeleeuwen tot en met de eerste helft van de 20ste eeuw. Tot de topwerken van de oude kunst horen twee meesterwerken van Jheronimus Bosch. Het zwaartepunt ligt echter bij de kunstwerken van de 19de en de 20ste eeuw.

Het Gentse museum, een creatie van architect Charles Van Rysselberghe, broer van de schilder Théo, wordt internationaal geroemd als voorbeeld van museumarchitectuur.

Via een uitgebreide verzameling schilderijen, beelden en tekeningen kan je kennismaken met de 19de eeuwse kunststromingen gaande van het realisme en de romantiek, het impressionisme en het symbolisme, tot het expressionisme en het surrealisme van de 20ste eeuw.

Het publiek krijgt niet alleen de kans om het museumgebouw in zijn oorspronkelijke luister te bewonderen maar ook de hele collectie oude en moderne kunst in een vernieuwde opstelling te herontdekken.

Breng een bezoekje aan het Museum voor Schone Kunsten. Er valt heel wat te beleven. Naast heel wat schilderijen en beelden is er ook een audioguide voor kinderen. Je kunt er komen knutselen in onze ateliers of je verjaardag vieren in het museum. In 2011 won het museum de kindermuseumprijs. Het MSK kreeg de meeste stemmen en is dus het leukste museum voor kinderen in Vlaanderen.

Tijdens de schoolvakanties is het museum dagelijks open van 10 tot 18 uur (gesloten op maandag).

Het Museum voor Schone Kunsten is weer open. Net zoals alle Gentse musea, werken ook wij met een reservatiesysteem. Zo ben je zeker van je bezoek en beperken we het aantal mensen in de zalen. Reserveer vooraf een ticket. Hieronder vind je alle verdere info rond je bezoek.

Twijfel je nog om te komen? Het MSK is een veilige plek, waar je even kan ontsnappen aan de realiteit en genieten van de schoonheid van onze collectie. Ontdek het unieke gebouw en laat je verwonderen door 600 jaar kunst, van Bosch tot Magritte. Samen met buren S.M.A.K. en Sint-Pietersabdij nodigen we je uit in het Gentse "Museumkwartier", voor een uitstap dicht bij huis!

Wat is er te beleven in het museum?
Na de drukte van de Jan van Eyck-tentoonstelling gaan 15 zalen van onze vaste collectie weer open voor het publiek. Iedereen geniet meteen ook van een tijdelijk reductietarief. Klik hier voor het overzicht van de huidige ticketprijzen.

Speciaal voor de heropening maakten we een zoektocht voor kinderen doorheen de collectie. We mogen momenteel geen papierwerk uitdelen, dus druk de opdrachten thuis af en kom samen naar het museum, op zoek naar naam van Vlieg! Meer informatie zie weblink.

Tegelijk lanceren we een nieuwe digitale tour op de ErfgoedApp. Met "MSK anders bekeken" trakteren we je op fijne weetjes en verhalen bij bekende en minder bekende werken in onze collectie.

Welke maatregelen gelden er?
- Om een veilig en comfortabel bezoek te garanderen, worden maximaal 160 personen tegelijk toelaten in het museum. Ook in de zalen is een beperkt aantal bezoekers tegelijk toegelaten.
- De vestiaire is verplicht. Tassen groter dan 25x30x15cm worden niet toegelaten in de zalen.
- Tijdelijk worden er geen plannetjes, folders, audiogidsen of andere materialen uitgedeeld.
- In de permanente collectie geldt een vast parcours.
- Op verschillende plaatsen bieden we ontsmettende handgel aan. Maak er gerust gebruik van.
- Het is niet mogelijk het museum te bezoeken met een gids of in groep. Begeleiders van bezoekers met een handicap zijn uiteraard wel welkom.
- We vragen om zoveel mogelijk cashloos te betalen.
- De museumbrasserie Mub'art blijft tot nader order gesloten.

Zo bereid je je bezoek voor:
- Reserveer je ticket online. Als je op deze manier geen tickets kan boeken, dan kan je telefonisch reserveren op het nummer +32 (0)9 210 10 75 en betalen bij aankomst in het museum. Reserveren kan alle weekdagen tussen 9u00 tot 12u30 en 13u30 tot 16u00.
- Kom hoogstens 10 minuten voor de start van je tijdsslot naar het museum. Zie bereikbaarheid voor meer informatie.
- Een mondmasker is niet verplicht, maar wel aan te raden. Binnenkort is in onze shop een MSK-mondmasker te verkrijgen voor 10 euro.
- Vermijd zoveel mogelijk grote rugzakken, trolleys, etc.
- Voor wie is het museum toegankelijk?

Het museum is toegankelijk voor iedereen.
- Er zijn 3 rolstoelen beschikbaar. Deze worden ontsmet voor en na elk gebruik. Mail naar museum.msk@stad.gent om een rolstoel te reserveren.
- Buggy's zijn welkom in het museum.
- De liften worden voorbehouden voor bezoekers die minder of niet mobiel zijn en voor families met een buggy.
- In de museumzalen bevinden zich geen zitbanken. Je kan bij het begin van je bezoek een plooistoel meenemen. Deze worden ontsmet voor en na elk gebruik.

Vergeet de 7 gouden regels niet:
- Blijf thuis als je je ziek voelt.
- Was regelmatig je handen met water en zeep.
- Houd minstens 1,5 meter afstand van andere personen.
- Beperk je fysieke contacten.
- Draag een mondmasker op het openbaar vervoer en op openbare plaatsen.
- Gebruik elke keer een nieuw papieren zakdoekje en gooi het weg in een gesloten vuilnisbak.
- Geen zakdoek? Hoest of nies in de binnenkant van je elleboog.

vrijdag tot en met zaterdag

Fernand Scribedreef 1
9000 Gent