Maen Florin
© HVB

Maen Florin, Stefan Serneels en Xavier Noiret - Thomé

De Garage (tijdelijk niet toegankelijk met de museumpas)

Museum Hof van Busleyden en De Garage schrijven samen nieuw verhaal. Vanaf september integreert De Garage, ruimte voor actuele kunst, in het Mechelse Museum Hof van Busleyden.
Beide kunsthuizen werken al een tijdje achter de schermen samen. Met de tijdelijke tentoonstellingen Maen Florin – Stefan Serneels – Xavier Noiret-Thomé, die opent op 19 september, lichten ze voor het eerst een tipje van de sluier op rond de nieuwe samenwerking. Onder het motto ‘De Garage joins Museum Hof van Busleyden’ kan je de drie solo -tentoonstellingen van de drie hedendaagse kunstenaars Maen Florin, Stefan Serneels, Xavier Noiret-Thomé bezoeken.

Maen Florin ‘Playing at being human’ (in De Garage, Museum Hof Van Busleyden, St -Janskerk)
In een omvattende tentoonstelling komen alle facetten van het werk van Maen Florin samen. In De Garage, waar uitsluitend nieuw werk te zien is, gaat de kunstenaar verder dan voorheen. Via de toevoeging van kleuren, wanden en speciaal ontworpen sokkels geeft ze vorm aan de tentoonstellingsarchitectuur. In de Sint-Janskerk zoeken haar typische hoofden een manier om zich te verhouden tot de patroonheilige van de kerk. In Museum Hof van Busleyden gaat ze tot slot, net als in de Renaissance, de dialoog aan met het verleden. Haar sculpturen voegen nieuwe of andere interpretaties toe aan die je als bezoeker uitnodigen om op een andere manier te kijken naar de meesterstukken in het museale parcours.

Stefan Serneels ‘A way in a space with neither here nor there’ (in De Garage)
Het multidisciplinaire werk van Stefan Serneels (°1961) toont een duister, onheilspellend universum. Lege trappenhuizen, huiselijke interieurs, verwrongen perspectieven, onherkenbare enigmatische figuren zijn de voornaamste elementen van Serneels’ esthetische vocabulaire. De tentoonstelling in De Garage vertrekt van de schetsboeken die Stefan Serneels de laatste jaren gebruikt. Ze vormen een intiem laboratorium, bieden ruimte voor reflectie en tonen de meest zoekende kant van de kunstenaar.

Xavier- Noiret- Thomé, ‘No More No Less’ (in: De Garage)
Het oeuvre van Xavier Noiret-Thomé kan nog het best omschreven worden als een uitgebreid onderzoek naar de schilderkunst, in alle diepte en breedte. Met ogenschijnlijk gemak brengt de kunstenaar een halve eeuw aan schilderkunstige ontwikkelingen op één canvas samen. De kunstenaar toont een grote fascinatie voor allerhande picturale technieken en materialen. In zijn canvassen combineert hij ze zonder beperking of terughoudendheid: olie, acryl, lak, spuitbus, chroom, inkt… Xavier Noiret-Thomé's tentoonstelling No More No Less in De Garage is opgevat als een echo van zijn tentoonstelling Panorama, van 3 september tot 17 januari in de Centrale, Centrum voor Hedendaagse Kunst in Brussel.

Wil je graag alles zien en de expo op de 3 locaties bezoeken?
Online reserveren op voorhand is verplicht wegens de corona-maatregelen: kies ‘Museum Hof Van Busleyden’ hier en reserveer je dag en uurblok. UiTpassers Mechelen betalen 2€ en je bezoek aan de museumzalen en aan De Garage zit meteen inbegrepen op voorwaarde dat het bezoek op dezelfde dag doorgaat.

Wens je echter enkel de Garage te bezoeken? Online reserveren op voorhand is verplicht wegens de corona-maatregelen: kies ‘De Garage’ hier. UiTpassers Mechelen betalen 1€

zaterdag tot en met zondag

Sint-Janstraat 2a & Onder-Den-Toren 12 (toegankelijk voor mindervaliden)
2800 Mechelen