Suzanne Bilot dans l'Atelier de décoration de Charles Catteau
© Archives Keramis

Parcours in de collecties. Er was eens Boch

Keramis, Centrum van de Keramiek

Van 26 juni 2021 tot 13 maart 2022 vertelt de "Raconte-moi Boch"-route binnen de permanente collectie de geschiedenis van de Louviéroise-productie door ongepubliceerd keramiek en archieven.

Vanaf de komst van de Boches in La Louvière tot de laatste stukken die uit de productielijnen komen, presenteert deze route bijna 2 eeuwen geschiedenis van het aardewerkrijk via mythische figuren zoals Charles Catteau, Anna Boch of Raymond-Henri Chevallier. Ook wordt er licht geworpen op minder bekende kunstenaars die toch hebben bijgedragen aan de faam van de fabriek.

Daarnaast wordt het woord gegeven aan voormalige arbeiders en gastontwerpers die in video delen hoe hun dagelijks leven in het hart van de fabriek was.

Ook het sanitair van de aardewerkfabriek wordt gehuldigd door de lens van Jean-François Stach, voormalig arbeider bij Boch. Het werk van fotograaf Véronique Vercheval en schrijver en regisseur Daniel Adam vervolledigen de presentatie en getuigen van de sociale bewegingen en projecten die daaruit voortkwamen.

Een papieren gids, verkrijgbaar voor € 1 aan de museumreceptie (gratis in de online versie die u kunt downloaden), completeert de presentatie met informatie over de archieven, foto's en geselecteerde items.

tot en met

Place des Fours-Bouteilles 1