campagnebeeld 7de Biënnale van de Schilderkunst
© Chloé D'hauwe & Jef Cuypers

Biënnale van de Schilderkunst — Binnenskamers

Museum Dhondt-Dhaenens (tijdelijk gesloten wegens renovatie)

Van 26 juli tot en met 18 oktober 2020 slaan de drie beeldende kunstmusea aan de Leie — Museum van Deinze en de Leiestreek (mudel), Museum Dhondt-Dhaenens, in samenwerking met Sint-Martens-Latem, en Roger Raveel Museum — opnieuw de handen in elkaar voor de intussen 7de editie van de Biënnale van de Schilderkunst.

Onder de titel Binnenskamers - nog voor de corona-crisis gekozen - biedt de Biënnale de ideale gelegenheid om een ​​breed smaakpallet van moderne en hedendaagse schilderkunst uit binnen- en buitenland te ontdekken. Met historische figuren zoals Jean Brusselmans, Roger Raveel, Gust De Smet en Emile Claus tot hedendaagse kunstenaars zoals Joëlle Dubois, Chantal Akerman, Walid Raad, Bendt Eyckermans en Luc Tuymans, toont de Biënnale een unieke dwarsdoorsnede van het medium in al haar diversiteit.

De werken in de Biënnale representeren een even breed scala aan soorten fysieke binnenruimtes waaronder het atelier, het huiselijk interieur maar ook de innerlijke ruimtes van de verbeelding en de psyche.

Zonder buiten geen binnen en daarom wil de Biënnale ook het prachtige natuurlijke landschap van de Leiestreek waarbinnen de deelnemende musea gevestigd zijn betrekken. Deze 7de editie is dan ook een open uitnodiging voor bezoekers van alle leeftijden om kunst van wereldklasse te ontdekken in combinatie met een leuk dagje uit in de natuur, per fiets, te voet, per auto of het openbaar vervoer.

Met werk @MDD vanMamma Andersson, Njideka Akunyili Crosby, Léon De Smet, Gust. De Smet, James Ensor, Melissa Gordon, Suchan Kinoshita & Olivier Foulon, Marie-Fleur Lefebvre, Lucy McKenzie, Walid Raad, Maaike Schoorel, Chris Huen Sin-Kan, Louis Thevenet, Luc Tuymans, Rik Wouters.

Er zal op 26.07 geen algemene opening plaatsvinden voor de Biënnale van de Schilderkunst. We verzoeken iedereen om een tijdslot op voorhand te reserveren.

LOCATIES

🗝 Museum Dhondt-Dhaenens

🗝 Gemeentelijk Museum Gust De Smet

🗝 Gemeentehuis Sint-Martens-Latem