Marthe Donas museum (MiMDo)
Zodra ze in oktober 1916 in Parijs aankwam, ontdekte Marthe Donas de artistieke levendigheid van Montparnasse en de nieuwe talen van de avant-garde: kubisme, abstractie. De grillen van de oorlog brachten haar naar Nice (1917), waar ze Alexander Archipenko ontmoette, die haar picturale onderzoek zou beïnvloeden. De pogingen van de beeldhouwer om in Zwitserland te exposeren leidden tot een opeenvolgende presentatie van hun werk in Genève (eind 1919). De "tentoonstelling van schilderijen van Tour Donas" in de Librairie Kundig omvatte een veertigtal recente werken (vrouwenfiguren, stillevens) die vaak dicht aanleunden bij Archipenko's beeldtaal. De titel van deze eerste solotentoonstelling wordt verklaard door het feit dat de schilderijen en tekeningen een handtekening dragen die de wens van de kunstenaar - of de suggestie van een derde partij - verraadt om haar status als vrouw te verbergen. Een paar maanden later werden alle in Genève gepresenteerde werken tentoongesteld in Berlijn (Galerie Der Sturm). Archipenko onderhield contacten met een aantal belangrijke figuren, zowel schilders (Van Doesburg, Mondriaan, Prampolini) als vertegenwoordigers van de kunstwereld (Herwarth Walden). Hij raadde Marthe Donas aan, die vaak optrad als secretaresse van zijn vriend. Geleidelijk aan maakte ze deel uit van het internationale avant-garde circuit en nam ze deel aan verschillende tentoonstellingen van de Section d'Or. De tentoonstelling "Marthe Donas à Genève" brengt schilderijen, beeldhouwwerken, tekeningen en sculpturen van Marthe Donas samen.
De tentoonstelling "Marthe Donas in Genève" brengt schilderijen, beeldhouwwerken, tekeningen, foto's en archiefdocumenten samen. Samen geven ze inzicht in de ervaring die Marthe Donas opdeed door haar contact met Archipenko na haar ontdekking van het kubisme in de studio van André Lhote.
Open op:
Geniet van 50% korting op je treinreis!
Dankzij je museumpas krijg je 5 Discovery Tickets van NMBS waarmee je aan halve prijs H/T reist naar de musea van je keuze.