Bentley 100 Years... in the Spotlight
© Bentley 100 Years... in the Spotlight

Bentley 100 Years... in the Spotlight

Autoworld Brussels

Het merk Bentley mag dit jaar 100 kaarsjes uitblazen, de gelegenheid bij uitstek om in Autoworld enkele uitzonderlijke modellen aan u voor te stellen.

Een vijftiental wagens, zowel historische als moderne Bentleys, nemen tijdens de periode mei-juni plaats op de 3 expo podia van het museum.
Op een eerste podium presenteren we enkele voor-oorlogse Bentley’s: een 4,5 liter ‘Blower’, een 3 liter Speed Model en een 8 liter Berline.
Voor de naoorlogse voertuigen stellen we u graag enkele coupé’s en cabriolets voor en ook een S1 berline en een Mulsanne.
Op het derde podium stellen we enkele Bentley’s uit het huidige gamma aan u voor : onder meer de SUV Bentayga en de gloednieuwe GTC zullen tentoongesteld worden mede dankzij de steun van Bentley Belgium.

Deze tentoonstelling wordt bovendien aangevuld met een collectie schaalmodellen.

Bentley in het kort

Van in het begin waren de Bentleys erg succesvol, met een vraag die de productiecapaciteit ruim overtrof. Het aureool van prestige dat de piloten van het merk – de bentley Boys – omringde, straalde af op het merk, dat zo een mythisch imago verwierf, zoals we dat later ook zouden zien bij Bugatti, Alfa Romeo of Ferrari. De 3 liter behaalde overwinningen in Le Mans in 1924 en 1927, en in 1928 was het aan de 4.5 l om het succes te verlengen, ainsi qu’en 1929 et 1930. Volgens concurrent Ettore Bugatti was dit “de snelste vrachtwagen ter wereld”. In 1931 werd de onderneming, die kampte met een chronisch kapitaaltekort, overgenomen door aartsrivaal Rolls Royce. Het is de periode van de Derby Bentley’s, zo genoemd omdat ze werden gebouwd in de Rolls fabriek van Derby. De Mark VI werd het eerste naoorlogse model, dat werd gebouwd in de nieuwe fabriek van Crewe. De Bentley’s uit die periode kunnen worden beschouwd als sportievere versies van de Rolls. Sinds de overname door de Volkswagen Groep in 1998, groeide het merk uit tot een klassevol en sportief automerk, ondermeer dank zij de succesvolle GTC.

zaterdag tot en met zondag

Open op:

• Maandag van 10:00 tot 18:00