Ekphrasis – L’écriture dans l’art
© Ekphrasis – Het geschrift in de kunst

Ekphrasis – Het geschrift in de kunst

Stichting Boghossian - Villa Empain

Artistiek schrijven is een oude traditie, waarvan de verschillende aspecten in de loop der tijd zeer uiteenlopende vormen en rollen hebben aangenomen. Van theoretische verdragen (Leonardo), autobiografische memoires (Cellini) en historische en kritische teksten (Vasari) tot poëzie (Michelangelo). Tegelijkertijd smelt dit artistieke schrijven samen met plastische werken en beeldende kunst door het gebruik van letters, woorden en teksten.

De tentoonstelling Ekphrasis – Het geschrift in de kunst, samengesteld door Bruno Corà, toont talrijke voorbeelden van twintigste- en eenentwintigste-eeuwse kunstenaars die enerzijds schilder- en beeldhouwkunst beoefenden en anderzijds het geschreven woord hanteerden ter vervanging of beschrijving van het beeld.

In zijn tekst over neoretorische praktijken beschrijft Roland Barthes Ekphrasis als "een anthologisch fragment dat van de ene context naar de andere kan worden overgezet".
In het kader van deze tentoonstelling moet de term niet letterlijk worden geïnterpreteerd, maar eerder als een titel die zo goed mogelijk de houding van bepaalde kunstenaars beschrijft. Zij creëren niet alleen beelden met woorden, maar zetten ze ook om in visuele kunst, om te kunnen vergelijken met hun eigen oorspronkelijke beeld.
Het doel van deze tentoonstelling is een reflectie bieden op de werken en teksten van kunstenaars die in beelden denken.

Van elke kunstenaar hebben we een of twee werken geselecteerd, evenals publicaties en boeken met de meest illustratieve teksten. De tentoonstelling bevat werken en teksten van meer dan veertig kunstenaars vanaf 1960. Bovendien toont de catalogus ook historische voorbeelden uit het begin van de twintigste eeuw met foto's of reproducties van pagina’s die door deze kunstenaars werden gemaakt.

donderdag tot en met zondag

Open op:

• Dinsdag van 11:00 tot 18:00