2005-05, Zonder titel
© Narcisse Tordoir

'Time Without Future' Narcisse Tordoir

Roger Raveel Museum

Met gepaste trots opent het Roger Raveel Museum op zondag 23 oktober om 11u de tentoonstelling Time Without Future met het werk van Narcisse Tordoir.

Een onstilbare honger naar picturaal en formeel experiment voedt de praktijk en het bijzonder diverse oeuvre van deze kunstenaar. Verschillende stijlvormen en media worden vermengd in een flamboyante lofzang aan de schilderkunst – een eruptie van compositie, kleur, materialen en sculpturale ingrepen. Narcisse Tordoir daagt de toeschouwer uit de blik scherp te stellen en de status van het beeld te bevragen. Voor hem is dat beeld, en bij uitbreiding de beeldende kunst, een plaats van verwondering en mysterie, een generator van betekenis.

Zijn complexe werk is doorspekt met semantische associaties – grafische vormen, heldere kleuren, fragmenten tekst – en referenties aan de kunstgeschiedenis. Tordoir verhoudt zich tot de tijdelijke en ruimtelijke context waarin hij zelf geworteld zit en reageert met esthetische bokkensprongen op de steeds meer getroebleerde relatie tussen het oog en het beeld, vandaag doorgaans gemedieerd door een scherm. Een fundamenteel gegeven is ook de notie van auteurschap. Via diverse vormen van coproductie, samenwerking, toe-eigening en referenties assembleert Tordoir een soort ‘personage’, een portret van de kunstenaar en tegelijk van de mens die antwoorden zoekt in een gefragmenteerde realiteit.

De selectie van kunstwerken overspant een periode van haast vijf decennia en compileert installaties van monumentale schaal met vroege schilderijen, complexe schilderkundige ‘wandsculpturen’ met digitale creaties. Time Without Future is geen eenduidige retrospectieve, maar biedt een betekenisvol overzicht van enkele belangrijke momenten uit het baldadige oeuvre van Narcisse Tordoir. De tentoonstelling vormt een reflectie op de rekbaarheid en relativiteit van tijd: een tijd om te kijken en om na te denken, de temporaliteit van wat geweest is, de werkelijkheid die kristalliseert in beelden en objecten, en de blik op wat nog komen zal.

Eind 2021 organiseerde VANDENHOVE – Centrum voor Architectuur en Kunst in Gent de tentoonstelling LABOR AND PRODUCTION, 1987-1998 met een brede selectie maquettes uit Tordoirs MQ-reeks waarvan de kunstenaar het grootste deel aan M HKA schonk in 2019. Op uitnodiging van het Roger Raveel Museum vertaalt Prof. Dr. Guy Châtel, in samenwerking met Adriaan Verwée, die presentatie naar een van de zalen binnen de tentoonstelling Time Without Future. De MQ-reeks biedt een bijzondere inkijk in het artistieke proces dat Tordoirs oeuvre drijft. Naast de maquettes is aanvullend ook archiefmateriaal te zien uit het atelier van de kunstenaar.

De tentoonstelling opent voor het publiek op zondag 23 oktober 2022, van 11u tot 17u. Naar aanleiding van de tentoonstelling brengt het Roger Raveel Museum in coproductie met en uitgegeven door MER., imprint van Borgerhoff & Lamberigts, een catalogus uit naar het ontwerp van de kunstenaar en met een essay van Fabian Schöneich. Deze zal beschikbaar zijn vanaf de openingsdag in de museumshop en via de verdelingskanalen van de uitgeverij.

Narcisse Tordoir (°1954) is een coryfee van de hedendaagse kunst in ons land. Als generatiegenoot van Anne-Mie Van Kerckhoven en Luc Tuymans timmerde Tordoir in de kantlijn van de bloeiende kunstscene in België en wars van modes en stijlen over een periode van meer dan vier decennia aan een eigenzinnig oeuvre. Hij toonde zijn werk op vooraanstaande plekken, zoals Art & Project in Amsterdam, ICA in Londen, de Biënnale van Venetië, Paleis voor Schone Kunsten (Bozar) in Brussel, Centraal Museum in Utrecht, De Appel in Amsterdam en M HKA in Antwerpen. Zijn werken maken deel uit van collecties als die van het Stedelijk Museum in Amsterdam, Mu.ZEE in Oostende, S.M.A.K. in Gent, FRAC des Pays de la Loire en Kröller-Müller Museum in Otterlo.

woensdag tot en met zondag

Open op:

• Woensdag van 11:00 tot 17:00