JOSEF HOFFMANN - Falling for Beauty
© JOSEF HOFFMANN - Falling for Beauty

JOSEF HOFFMANN - Falling for Beauty

Museum Kunst & Geschiedenis

Josef Hoffmann (1870-1956), een spilfiguur van het Weense modernisme, reisde in oktober 1955 naar Brussel ter gelegenheid van de 50ste verjaardag van het Stoclet Huis, een ontwerp dat bekend raakte als ‘paleis’ en dat zijn leven en carrière een nieuwe wending gaf. De hardnekkige mythe rond dit gebouw, maar ook de uitzonderlijke productcultuur die voortvloeide uit het vakmanschap van de Wiener Werkstätte (Weense ateliers), beheersen tot op vandaag de studie van zijn werk. De tentoonstelling JOSEF HOFFMANN: Beyond Beauty and Modernity tracht een breder perspectief te bieden door het kunstenaarschap van Hoffmann te belichten en, voor het allereerst in België, de ontwikkeling hiervan in de loop van zestig jaar productie.

De tijdloze schoonheid van Hoffmanns creaties toont niet enkel zijn belang als historische figuur, maar ook als bron van inspiratie voor meerdere generaties studenten zowel aan de Weense School voor Toegepaste Kunsten als elders, wat van hem een internationale referentie voor de postmoderne kunst maakt. Deze retrospectieve tentoonstelling beoogt een dieper inzicht te bieden in de idealen van Hoffmann en de evolutie hiervan, zowel voortvloeiend uit, als losstaand van de diverse ideologische en sociale omstandigheden waaronder ze tot stand kwamen. De tentoonstelling is samengesteld uit alom bekende werken afgewisseld met zeldzame stukken uit privéverzamelingen. De verhaallijn wordt verlevendigd door biografische details maar ook met nieuw opgedoken, nooit eerder bestudeerde gegevens. Dit alles om het begrip van deze spilfiguur van het modernisme te verbreiden.

Elk onderdeel van de tentoonstelling is opgebouwd rond een of meer maquettes - waaronder een nieuwe maquette van het paviljoen dat Hoffmann ontwierp voor de Werkbund tentoonstelling in Keulen in 1914 - die dienstdoen als voorbeeld en referentiepunt voor constellaties meubelstukken, voorwerpen, ontwerpen, textiel en documenten. Meerdere narratieven worden nevengeschikt, om zo elk aspect van de artistieke productie van Hoffmann te belichten, zij het architectuur, design, decoratieve kunsten, scenografie, schrijfkunst of onderwijs. Verder wordt klemtoon gelegd op zijn creatieve werkwijze en zijn kleurgebruik.

Dit project kwam tot stand in samenwerking met het Museum für Angewandte Kunst (MAK) in Wenen. Uitgangspunt is het belangrijke wetenschappelijke onderzoek voor de tentooonstelling JOSEFF HOFFMANN: Progress Through Beauty (2020/2021). Deze tentoonstelling is een van de blikvangers in het art-nouveaujaar in 2023 in Brussel.

vrijdag tot en met zondag

Jubelpark 10
1000 Brussel