Before Time Began
© Before Time Began

Before Time Began

Museum Kunst & Geschiedenis

BEFORE TIME BEGAN verwijst naar de Droom en de creatie van het land, maar ook naar het ontstaan van de hedendaagse kunst. De kern van de tentoonstelling is opgebouwd uit enkele klassieke schilderijen op boombast met natuurlijke pigmenten uit de jaren 1950 (en later) uit Arnhem Land, werken uit de jaren 1970 uit de woestijngebieden, wanneer de Western Desert schildersbeweging ontstond en kunstenaars gingen experimenteren met kleurige industriële verf op doek en paneel, maar ook de meest recente, soms monumentale, kunstuitingen van diverse hedendaagse kunstenaars, zowel individueel- als groepswerk. Twee korte filmpjes tonen een groep mannelijke en een groep vrouwelijke kunstenaars samenwerken. Er worden verhalen verteld, er wordt gezongen, gelachen en gedanst. Terwijl wat niet voor de ogen van niet-ingewijden bestemd is, onderliggend verborgen blijft, tonen de kunstwerken eeuwenoude mythische verhalen en getuigen van een verbondenheid met en een diep respect voor de aarde en de natuur.

Een blikvanger in de tentoonstelling is de installatie Kulata Tjuta (vele speren), gecreëerd door een groep oudere en jongere kunstenaars uit enkele APY (Anangu Pitjantjatjara Yankunytjatjara) Lands kunstcentra. Het werk is opgebouwd uit 1500 speren en stelt een kupi kupi, of stofwervelwind in trechtervorm voor, zoals die voorkomt in woestijngebieden.

Het laatste luik van de tentoonstelling bestaat uit fotografisch werk van hedendaags kunstenaar Michael Cook. Hij reflecteert op de idee van beschaving en toont zo bv. in één van zijn fotoseries Civilised Aboriginal Australiërs uitgedost in historische kledij van de Europese mogendheden die Australië aan het begin van de kolonisatie bezochten.

De tentoonstelling past in de vernieuwde missie van de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis (KMKG) om in Brussel, in het hart van Europa, nieuwsgierigheid en verwondering aan te wakkeren voor de werelden die vrouwen en mannen hebben gemaakt. De KMKG bieden democratiserende, inclusieve en meerstemmige ruimtes aan voor een kritische dialoog over verleden en toekomst. Ze streven diepere inzichten in samenleving en culturen na. Dat moedigt ons allen aan om beter zorg te dragen voor de wereld, waardoor we ons ook een andere wereld kunnen voorstellen. De tentoonstelling is oorspronkelijk een productie van de Fondation Opale in Lens (Zwitserland), Europa’s belangrijkste centrum voor Aboriginal kunst en cultuur. De kunstwerken in BEFORE TIME BEGAN zijn afkomstig uit afgelegen gebieden in Australië, ze werden op een correcte ethische wijze verworven en behoren grotendeels tot deze verzameling.

Gesproken talen : Engels, Frans, Nederlands

€16 €5 met museumpas

vrijdag tot en met zondag

Open op:

• Dinsdag van 10:00 tot 17:00