Sportimonium © CS, Sportimonium

4 (Inter)actieve musea

17 november 2021

Omdat je in een museum méér kan doen dan kijken alleen.

Atleet vs. bezoeker in het Sportimonium

Hoe sportief kan een museum eigenlijk zijn? Je zou ervan versteld staan... Het Sportimonium in Zemst beschikt over een uitgebreid sportlabo waar je in een interactieve opstelling je fysieke conditie, kracht of lenigheid kan meten met die van bekende atleten, denk aan snowboarder Seppe Smits of sprintster Hanne Mariën. Ook de volkssporttuin brengt je in beweging. Je kan er op een actieve manier ons sportverleden herontdekken met spelen als beugelen, kegelen en trabol. Binnen staat een partijtje toptafel en het hamertjesspel je op te wachten. Deelnemen is prima, winnen is beter - that's the spirit!

Educatief spelen in bos en water

Waarom kronkelt een rivier? Hoe vinden vogels hun weg terug naar huis? En kan je aan de ringen in een boomstam weten hoe oud hij precies is? Het Bos- en Watermuseum 'P. Noé' in Spa geeft alle antwoorden prijs. Via mooie decors en prikkelende spelletjes maak je kennis met de schoonheid en kwetsbaarheid van onze natuur. Een gegarandeerd succes bij de kleine spruiten en iedereen met een groen hart. Beperk je bezoek niet tot het museum alleen, maar trek erop uit in het omliggend bosrijke gebied. Volg de rode, blauwe of gele wandeling en kijk om je heen met al je vergaarde kennis.

© Bos- en Watermuseum 'P. Noé'

Enorme tablets in Ploegsteert

De Groote Oorlog hebben we (gelukkig) niet meer meegemaakt, maar Plugstreet 14-18 experience in Ploegsteert brengt hem wel héél dichtbij. Ruimte na ruimte word je één met de soldaten van toen. Een korte film en reliëfkaart frissen je geheugen op over de manier waarop het conflict tot stand is gekomen. Nadien sta je oog in oog met gigantische tablets over propaganda, het (over)leven aan het front, humor in de troepen en de verbroedering. Je mag er zelfs naar hartelust op tikken, hoe cool is dat? Sportieve zielen vinden hier ook hun gading, want er zijn wandel- en fietstochten bij de vleet. Of waag je aan een Cluedospel in het naburige bos en ontmasker de moordenaar van Kolonel Smith.