Museum Mayer van den Bergh

In het hartje van Antwerpen herbergt het Museum Mayer van den Bergh een bijzonder rijke en gevarieerde kunstcollectie van Fritz Mayer van den Bergh (1858–1901).

Deze verwoede verzamelaar bracht niet alleen talrijke topwerken uit de middeleeuwen en de renaissance bijeen. Mayer van den Bergh had ook een speciale belangstelling voor Pieter Bruegel de Oude en was de ontdekker van de "Dulle Griet". Ook het werk "Twaalf Spreuken" van Bruegel de Oude wist de verzamelaar tijdens zijn korte leven op de kop te tikken.

Na zijn plotse dood liet zijn moeder Henriëtte van den Bergh (1838–1920) het museum bouwen om er het levenswerk van haar zoon in onder te brengen. De schilderijen van de Vlaamse primitieven, retabels, monumentaal beeldhouwwerk, handschriften, wandtapijten, glasramen en nog veel meer zijn hier opgesteld in een intieme en huiselijke omgeving. Een pareltje in het Antwerpse museumlandschap.

Ga gratis met de museumpas
244 Belgische musea in 1 pas

di - zo: 10:00 - 17:00
Gesloten: maandag, 01/01, 01/05, Onze-Lieve-Heer-Hemelvaart, 01/11, 25/12
Uitzonderlijk open op Paasmaandag en Pinkstermaandag

Lange Gasthuisstraat 19
2000 Antwerpen
mmb@antwerpen.be

Faciliteiten

• Shop

NMBS Antwerpen-Centraal

Tentoonstellingen in dit museum

Er zijn momenteel geen tentoonstellingen in dit museum.