mudel. Museum van Deinze en de Leiestreek

De collectie van het huidige Museum van Deinze en de Leiestreek bestaat uit werken van kunstenaars die gewoond en/of gewerkt hebben in de streek rond de Leie.

In 1941 nam het voornemen van de stad Deinze om een museum in te richten steeds vastere vorm aan. Het werd een museum voor werk van kunstenaars uit de Leiestreek, met als kern het werk van de Latemse kunstenaars. Beslissend was de schenking in 1942 van het magistrale werk "Bietenoogst" van Emile Claus door zijn weduwe aan de stad.

Deze geografische beperking is een bewuste en doordachte keuze geweest. Door die begrenzing doet zich binnen de verzameling geen versnippering voor, wat aangewezen is voor een eerder klein museum. Dit maakt van het Museum van Deinze een streekmuseum met een nationale en zelfs internationale uitstraling.

Ga gratis met de museumpas
244 Belgische musea in 1 pas

Di - zo: 11:00 - 17:00