Kazerne Dossin

Tussen 1942 en 1944 gebruikten de nazi's de Dossinkazerne in Mechelen als verzamelkamp voor bijna 26.000 Joden, Roma en Sinti. Zij werden gedeporteerd naar voornamelijk Auschwitz-Birkenau. Slechts 5 % overleefde. Het museum vertelt hun verhaal.

Het museum gaat dieper in op de vervolging van Joden, Roma en Sinti in België. Tot midden 1942 kon de bezetter overal in België rekenen op de vaak welwillende medewerking van de overheden. Hoe was dat mogelijk? Waarom ook die vervolging? Wat betekende ze voor de slachtoffers en hoe reageerden zij? Was er dan geen verzet? Het zijn kernvragen in dit museum.

Kazerne Dossin heeft het niet enkel over de ‘Belgische casus’, maar is ook een museum over massageweld. Vanuit de Holocaust gaat Kazerne Dossin op zoek naar de tijdloze mechanismen van groepsdruk en collectief geweld die in sommige omstandigheden kunnen uitlopen op massamoord en genocide.

Deze vraagstelling raakt de kern van de moderne mensenrechten, met hun nadruk op vrijheid en non-discriminatie. Vanuit het gedrag van daders en meelopers word je alert gemaakt voor collectieve geweldmechanismen onder ons en voor de mogelijkheid om ‘neen’ te zeggen.

Ga gratis met de museumpas
244 Belgische musea in 1 pas

Aangepaste openingsuren 1/2 > 31/3:
Do - vr: 9:00 > 17:00
za - zo: 9:30 > 17:00