Hospitaal Onze-Lieve-Vrouw met de Roos

Eén van de oudste hospitalen van Europa! Een statig en authentiek architecturaal geheel. Een plek vol emoties met duizend facetten. Ontdek de barokke kapel, de kruisgang, de tuinen, de ziekenzaal, het klooster …

Het hospitaal Onze-Lieve-Vrouw met de Roos werd in 1242 opgericht. Het is één van de laatste voorbeelden van een zelfbedruipend hospitaal met boerderij, tuinen, ijskelder en kerkhof.

Een bezoekerscircuit van meer dan twintig vernieuwde zalen laat je kennismaken met het leven in en de ontwikkeling van hospitalen en ziekenzorg door de eeuwen heen.

Deze stille getuige van de werking van hospitalen tijdens de Middeleeuwen is buitengewoon omwille van de goede staat waarin het zich bevindt, de verscheidenheid van de gebouwen en de rijke kunst- en medische verzameling. Het gasthuis van Lessines, de boerderij en de tuinen zijn erkend als Hoofderfgoed van Wallonië.

Ga gratis met de museumpas
244 Belgische musea in 1 pas

di - vr: 09:00 -18:00
(laatste ticketverkoop om 16:45)