UNIVERSUS, JOHAN TAHON, SCULPTUREN 1999-2021
© Jules August

UNIVERSUS, JOHAN TAHON, SCULPTUREN 1999-2021

MOU – Museum Oudenaarde

Beeldhouwer Johan Tahon is een veelheid: licht en duister, eenvoud en mysterie, hemel en hel, poëzie en metal. Hij kent vele liefdes. Hij is water, lucht, vuur en aarde. Hij is keramiek, gips en brons. Hij is vele Johan Tahons en allen maken ze deel uit van zijn werk.

De tentoonstelling UNIVERSUS, JOHAN TAHON, SCULPTUREN 1999-2021 toont ze allemaal: alle Tahons naar wie hij de afgelopen twintig jaar koortsig heeft gepeild.

De expo biedt naast een geweldige selectie eigen creaties ook een verrassende inkijk in Tahons indrukwekkende privéverzameling. Hiertoe behoort veel keramiek – aardewerk van de vroege islam (9e eeuw) tot de Italiaanse renaissance majolica (16e eeuw) – maar ook brieven van August Rodin en Rainer Maria Rilke, en een beeld van Georges Minne.

In het MOU Museum gaat Tahon in liefdevolle botsing met de vaste collectie wandtapijten en zilver. Via imaginair in elkaar geschoven beelden krijgt de bezoeker een totaalzicht op het werk van Tahon, op wat hem heeft gevormd en wat hem voortstuwt. Op wat hem kwelt en waar zijn hart van opspringt. Op wie hij was, is en aan het worden is.

Johan Tahon (Menen, 1965) studeerde beeldhouwkunst aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten (KASK) in Gent en was nog geen dertig toen hij de internationale kunstarena betrad. Zijn sculpturen maken deel uit van belangrijke publieke en private collecties en worden regelmatig tentoongesteld in gerenommeerde galeries en vooraanstaande musea in binnen- en buitenland.

tot en met

Stadhuis, Markt