Kleureyck. Van Eycks kleuren in design
© The Painters Palette – Palette Rug – 2015 – Atelier Lachaert Dhanis

Kleureyck. Van Eycks kleuren in design TIJDELIJK GESLOTEN

Tijdelijk gesloten

Design Museum Gent (gesloten wegens renovatie)

Een tentoonstelling over vernieuwend en divers kleurgebruik, waarin heden en verleden met elkaar worden verbonden.

Het vertrekpunt van de tentoonstelling is het bijzondere kleurgebruik van Jan van Eyck, dat na de restauratie van Het Lam Gods opnieuw ten volle zichtbaar werd. Door het gebruik van olieverf en transparante, gekleurde glazuurlagen wist Van Eyck te komen tot een vernieuwende variëteit aan kleurschakeringen, helderheid en saturatie in zijn schilderijen. Zijn inspirerend kleurgebruik vormt het uitgangspunt voor een selectie nationale en internationale designers die een affiniteit hebben met kleur.

De tentoonstelling wordt opgevat als een wandeling doorheen de zeven hoofdkleuren en het pigmentuniversum die Jan van Eyck en zijn tijdgenoten gebruikten en waarbij kennis, inspiratie en mystiek de onderlagen zijn. In verschillende kleuropstellingen worden projecten tentoongesteld van designers uit meerdere ontwerpgebieden (productontwerp, crafts, textielontwerp, grafisch ontwerp, juweelontwerp, architectuur,...). Sommige designers werken vooral vanuit een onderzoeksmatige benadering van kleur, waarbij bijvoorbeeld wordt gefocust op de materialiteit ervan. Anderen zijn meer geïnteresseerd in kleur en perceptie, of de invloed van kleur in een ruimtelijke context.

Ook de historische salons van Hotel de Coninck worden geïntegreerd in het tentoonstellingstraject. Die worden omgevormd tot ‘experience rooms’ waarvoor hedendaagse designers worden uitgenodigd om een project te tonen of een werk te creëren binnen het thema kleur en zintuigen.

Het museum is op dit moment enkel open voor een bezoek individueel of met je gezin. Reserveer je ticket vooraf op www.designmuseumgent.be/tickets. Dat is de enige manier om het museum te bezoeken.

Tijdelijk gesloten

Jan Breydelstraat 5