Onderhuids
© Musea Turnhout

Expo 'Onderhuids': over mensen, tattoos en speelkaarten

Nationaal Museum van de Speelkaart

Als eerbetoon, statement, jeugdherinnering, provocatie of ritueel: een tattoo kies je voor het leven, en dat is vaak de aanleiding van een persoonlijk gesprek. Dat gesprek gaan fotograaf Ans Brys en schrijver Matthias M.R. Declercq aan in de tentoonstelling ‘Onderhuids’.

Einde 2021 lanceerde het Speelkaartenmuseum een oproep naar mensen met speelkaartgerelateerde tattoos om mee te werken aan de expo. De tattoo mocht alles uit het rijke speelkaartenscala verbeelden, zonder beperkingen: een koning, een joker, een klaverblad, een royal flush ... . De zoektocht leverde boeiende reacties op, zowel uit het binnen- als het buitenland. Uit de meer dan honderd inzendingen koos het museum vijftien verhalen en stelde hierbij de verscheidenheid van de mensen, van de tatoeages, maar vooral ook van de beweegredenen voorop.

Het museum toont deze portretten nu in ‘Onderhuids’, met artistieke beelden vastgelegd door fotograaf Ans Brys, en fascinerende (levens)verhalen opgetekend door Matthias M.R. Declercq. De expo waaiert breed uit, van de symboliek achter Koeken Tien en The Ace of Spades, tot een tattoo van een tarotkaart en een koning uit India. ‘Onderhuids’ stelt de mens centraal en gaat verder dan wat je ziet. Het resultaat is eens hartverwarmend, dan weer speels of aangrijpend. Maar niks is wat het lijkt. Een tattoo is geen tekening, het is een verhaal.

Live atelier

Gedurende de tentoonstelling verhuizen tattoo artist Laura Meeus en enkele collega’s hun atelier naar de expozaal, waar ze elke woensdag en zaterdag live aan het werk gaan. Bezoekers kunnen getuigen zijn van het artistieke proces of er zelf aan deelnemen. Het aanbod tattoo flashes wordt uitgebreid met unieke figuren gebaseerd op de rijke museumcollectie.

Ontdek de gezinsactiviteiten en het aanbod voor scholen op de website van het museum.

Curatoren: Ans Brys, Matthias M.R Declercq, Laura Meeus, Elke Grommen

Scenograaf: Bram Luyts

donderdag tot en met zondag

Open op:

• Dinsdag van 10:00 tot 17:00