IN SITU: Tramaine de Senna − MASTERBLASTER
© M HKA

IN SITU: Tramaine de Senna − MASTERBLASTER

M HKA

Het werk van Tramaine de Senna getuigt van de intense relatie van de kunstenaar met materialen, maar ook met de " migratie van vormen " tussen verschillende populaire of materiële culturen, met overdaad, maar ook met het symbolische geweld en de 'hauntologie' van verschillende geschiedenissen, zowel transculturele als persoonlijke. Het werk van de Senna, voornamelijk beeldhouwkunst, houdt esthetisch het midden tussen uitbundigheid en afstoting. Door zich verschillende vormen, oppervlaktekwaliteiten en paletten toe te eigenen, nemen deze werken een bezinningspositie in ten aanzien van het vermogen van de maatschappij om, in combinatie met haar kannibalisme van symbolen en menselijke subjectiviteiten, een prozaïsche popcultuur te produceren.

Voor haar solotentoonstelling in het M HKA, getiteld MASTERBLASTER, presenteert de Senna een reeks nieuwe werken naast een belangrijke selectie van bestaande sculpturen. Het geheel van deze verzameling van werken vormt een breder onderzoek naar de transitionele esthetiek en het zelfbeeld. De vormen waaruit de werken van de Senna zijn opgebouwd kunnen worden gezien als verzetsdaden tegen de hedendaagse eisen die worden gesteld met betrekking tot het op de voorgrond plaatsen van iemands biografie of relaties ten opzichte van de gangbare identiteitsvormen, ten voordele van iets veel dubbelzinniger. Onder de zoete tinten en texturen, schuilen meer onopgeloste, veranderlijke en niet-representatieve zaken. In deze tentoonstelling vragen deze werken dat we onze verlangens in overeenstemming brengen met het raadselachtige karakter van het werk van de Senna.

Tramaine de Senna is afkomstig uit Californië en woont momenteel in Antwerpen. In 2015 werd de Senna laureaat aan het HISK (Hoger Instituut voor Schone Kunsten) in Gent. In 2013 behaalde ze een MFA aan de Sint Joost Academie in Breda en 's-Hertogenbosch (NL); en in 2004 studeerde ze af met twee gelijktijdige BA-diploma's in Architectuur en Kunst aan de Universiteit van Californië in Berkeley. Haar recente solotentoonstellingen omvatten onder andere: Tramaine de Senna, Mélange, Keulen (2019); Supernatural, Pulsar, Antwerpen (2019); en Tramaine de Senna, Art Centre Hugo Voeten, Herentals, BE (2015). Duo- en groepstentoonstellingen zijn onder meer: New Movement, Boston, USA (G2019); Universal Folklore - Farah Atassi & Tramaine de Senna, Permekemuseum, Jabbeke (2018); CO/LAB 4, Torrance Art Museum, California, US (G2019); en Traumdepot: Plastik/Kunstoff, Bern, (2017); Twee in opdracht gemaakte affiches zijn momenteel te zien bij Witte de With, Rotterdam (2019).

Het IN SITU programma presenteert middelgrote monografische tentoonstellingen van belangrijke jonge en mid-career kunstenaars uit de hele wereld. Het richt zich op creatieopdrachten voor nieuwe kunstwerken en experimentele praktijken in de grootste en meest atypische tentoonstellingsruimte van het M HKA. Het IN SITU-programma staat onder de leiding van Nav Haq, Associate Director van het M HKA.

Tijdens het laatste weekend van MASTERBLASTER opent op ZA 25.04.2020 Publiek Figuur #1 met een nieuwe openluchtsculptuur door Tramaine de Senna. Haar werk is het eerste in een reeks nieuwe kunstopdrachten in het Stadspark, een initiatief van Kunst in de Stad – Middelheimmuseum. Publiek Figuur wordt samengesteld door Samuel Saelemakers.

zaterdag tot en met zondag

Open op:

• Dinsdag van 11:00 tot 18:00